Jag behöver sätta slang i ett par däck på min Stiga Park eftersom de har fått torrsprickor. Mitt problem är att jag absolut inte får loss hjulen från maskinen. Det går helt enkelt inte att dra av dem från axeln. Så jag tänkte att man kan ju (nästan) lika gärna kränga av däcken på plats. Är det görbart eller måste man ha däckmaskin för att få av och på däcken?

Vilken dimension ska det vara på slangen? Stiga Park från tidigt nittiotal.

Det ska inte vara något problem att kränga av det när det sitter på axeln. Jag brukar själv göra så när det handlar om så små dimensioner. Se bara till så att du får in däcket mot mitten (där diametern på fälgen är som minst innan du börjar kränga av det. Använd inga "skarpa" mejslar för då kan du skada däckskanten.

Dimensionen ska du kunna läsa på däcket där det står (siffra)X(siffra).

Gick bra att kränga av däcket men jag borde haft ett tredje däckjärn. Slangen jag stoppade i blev Biltemas 6,5-8 och den passar helt OK. Ventilen sitter för mycket i mitten för att vara riktigt bra men det får duga. Svårare än jag trodde att få på däcket igen men det gick till slut.

d^_^b

O OlaF skrev:
Jag behöver sätta slang i ett par däck på min Stiga Park eftersom de har fått torrsprickor. Mitt problem är att jag absolut inte får loss hjulen från maskinen. Det går helt enkelt inte att dra av dem från axeln. Så jag tänkte att man kan ju (nästan) lika gärna kränga av däcken på plats. Är det görbart eller måste man ha däckmaskin för att få av och på däcken?

Vilken dimension ska det vara på slangen? Stiga Park från tidigt nittiotal.
Hej!
Samma problem med torrsprickor på däcken.
Använde du de gamla spruckna däcken men satte dit ny slang?
Var däcken tidigare slanglösa?
Tack

Orginaldäcken är slanglösa och jag lyckades trassla i en slang och få ut ventilen genom hålet där orginalventilen sitter när jag försökte fixa på detta sätt. Höll helt ok och såklart så löser en slang problemet med torrsprickor. Men, om du värderar din tid och mentala hälsa så byt till nya hjul eller låt ett proffs fixa slang i de gamla. Jag har nu köpt de hjulnav som "översätter" mellan gamla hjulaxlarna och nya fälgarna, och nya däck på fälg. Lagom skoj att lossa gamla fälgarnas fastrostade lager från hjulaxlarna men nu sitter det fräscha greger runtom och Åkis får tugga vidare trots sina 30+ år på nacken.

• Gilla
rolfino
  • Laddar…
För att förtydliga. I mitt orginalinlägg så står det att jag inte får loss de gamla hjulen från axeln. Och det stämmer, om hjul och lager ska vara hela... För att få loss dem så har jag kört rostlösare, polerat hjulaxeln så gott det går och sedan helt utan tanke på fälg och lager våldat av de gamla fälgarna med en slägga...

• Gilla
rolfino
  • Laddar…
Tre dygn med roströdare från alla håll med fälgen rör sig inte en mm!
Börjar tänka att jag måste kränga av o på däck med fälgar kvar på axeln.
Men då skulle jag vilja sätta nu ventil. Någon som har tips på vilken dimension 13,5 eller 16 mm diameter.
Bifogar lite bilder på eländet. Alltså en snöslunga Stiga 825, 1988.

• Närbild på rostiga hjulaxeldelar på en Stiga 825 snöslunga från 1988, med ett metallfäste i förgrunden och hjulnavet synligt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av rostig fälg på en snöslunga, med ett verktyg som försöker lossa på en skruv eller bult.
    Skapa konto
  • Närbild på en fastrostad axel och fälg på en äldre snöslunga Stiga 825 från 1988, omgiven av gul och svart metall.
    Skapa konto
  • En närbild på en rostad nav av en äldre snöslunga, med rostmärken på en silverfärgad fälg.
    Skapa konto
  • Närbild av ett hjul på en Stiga 825 snöslunga från 1988 med synlig ventil i mitten av fälgen och texten "13 X 5.00-6" stansad på däckets sida.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.