Byggahus.se

Kran som börjar rinna av sig själv

1. B
    Medlem Nivå 1
    Vi har nyligen flyttat till ett hus. Senaste veckan har en kran utomhus börjat rinna av sig själv vid 2 tillfällen. Det handlar inte om lite grann utan den rinner för fullt, sammanlagt har ca 27 kubikmeter vatten runnit ut på detta vis... När vi stänger av den med nyckel får vi vrida flera varv för att kranen ska stängas. Eftersom det är snö ute kan vi se att ingen har varit framme vid kranen, den måste alltså ha börjat rinna av sig själv. Vid i alla fall ett av tillfällena har kranen öppnats i samband med ett rejält väderomslag (från kallt till betydligt varmare). Jag vet inte om det är relevant. Vi har tyvärr ingen möjlighet att stänga av vattnet till just den ledningen vilket ju annars hade löst problemet. Vad kan det vara för problem?

2. Bezt
    Medlem Nivå 10
    Lustigt, var precis med om samma sak på vår kran utomhus, 2 gånger har det hänt dessutom.
    Jag kommer dock åtgärda det genom att sätta ballofixer på rören som går till kranen och stänga av den vägen, får vrida på ballofixerna på våren igen.

3. stake
    Medlem · Nivå 6
    Spöken?

4. B
    Medlem Nivå 1
    Ja, det lutar väl åt att vi får lösa det på liknande vis. Har du någon aning om vad det beror på? Det är ju helskumt i mina ögon, har aldrig hört talas om det tidigare. Om problemet ligger i kranen kanske den behöver bytas ut också tänker jag. En avstängningsventil per rör är ju bara bra att ha så de åker väl dit snarast möjligt.

5. J
    Medlem Nivå 11
    Sätt en två vägs ventil där matningen kommer ifrån så kan ni enkelt tömma systemet på vintern..

6. Robinvvs
    Medlem Nivå 4
    Jag skulle sätta upp en kamera :p. Kanske frun som spökar :p

7. Bezt
    Medlem Nivå 10
    Breach: Vilket märke och modell på utkastare har du?
    Jag har FMM, dubbel
    http://www.fmmattsson.se/Fler-produ...el-varm--kallt-vatten/Vattenutkastare-dubbel/

Antar att det är något problem med spindlarna, den på kallvattensidan krånglade på sensommaren med att kranen var svår att öppna, som att krankäglan kärvade och inte öppnade.
    Nu när jag drar åt kranen så kan jag vrida runt nyckeln så spindeln verkar ha blivit för kort, vet inte om den har tryckts ihop något sen jag installerade den.

8. S
    Medlem Nivå 6
    Kan ni ha stängt lite dåligt och sedan frös det och tycktes vara stängd. men det tinade upp å börjar rinna igen? Bara en tanke.
    Det som stör mig ät att det rann ut 27 m3 Det är mycket! Varför upptäckte ni inte det tidigare? Hördes det inget sus i ledningarna?

9. B
    Medlem Nivå 1
    Nej det är jag som är frun så den biten är jag helt säker på :)

10. B
    Medlem Nivå 1
    Jag vet faktiskt inte vilket märke det är, jag känner inte igen logon, men det är inte FMM. Det lutar åt att vi framåt våren sätter på avstängningsventiler & byter kranarna för säkerhets skull. Nu är vi extra uppmärksamma & kollar att kranarna är ordentligt stängda innan vi lägger oss varje kväll.

11. B
    Medlem Nivå 1
    Vi har bott här i ca 2 veckor & aldrig öppnat kranarna själva. Innan vi flyttade in stod huset tomt några veckor, under den tiden har det varit plusgrader. Så den teorin stämmer tyvärr inte, annars hade det ju varit klart bäst.

Jo, det stör onekligen oss också med de 27 kubiken.... Första gången var några dagar efter att vi flyttat in. Första dagen gick vi en runda & tittade till huset men sen hade vi fullt upp med all uppackning & annat som måste göras. Rören till kranen går genom källaren, när vi efter någon dag gick ner för att tvätta hörde vi att det susade & då visade det sig att kranen stod på för fullt. Det är möjligt att det hördes svagt upp i huset också men eftersom vi inte lärt känna husets ljud ännu är det inget vi har tänkt på. Den gången rann det ut ca 21 kubik,

Andra gången var för några dagar sedan i samband med ett ganska kraftigt väderomslag. Nu höll vi koll på kranen & den var stängd när vi lade oss, men på morgonen när vi vaknade hade den börjat rinna igen. Eftersom vi vet på ett ungefär när det skedde denna gång & det inte fanns några fotspår i närheten i snön så vet vi att den startat av sig själv.