Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Denna ca 5 år gamla köksblandare blir trögare och trögare att öppna och stänga. Läste att det kan vara en "keramikinssatts" som skall bytas men hur vet jag vilken del jag skall köpa (har inte kvar kvitto så ej säker vad kranen heter) och var beställer man det billigast på nätet?
Alla förslag mottages med tacksamhet!
Alla förslag mottages med tacksamhet!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Fördelen med att köpa "kända" märken är att det finns reservdelar. Den ser ju hyfsat modern ut, men det är ju bra att veta vad den heter (fabrikat och modell) om man ska hitta reservdelar.
Har samma problem just nu (FMM). Den nya insatsen ligger och väntar på att jag får ändan ur vagnen.
Rinkaby är bra nätbutik om de har ditt fabrikat.
Har samma problem just nu (FMM). Den nya insatsen ligger och väntar på att jag får ändan ur vagnen.
Rinkaby är bra nätbutik om de har ditt fabrikat.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Det är en FM Mattsson men modellen är oklart för mig.
Längtar till tiden då man kunde olja en trög kran...
Längtar till tiden då man kunde olja en trög kran...
Istället för att byta till en ny insatts brukar det oftast räcka med att "smörja" upp den gamla, om den inte är sliten och läcker. Brukar göra så på mina kranar hemma.
Clas i sjön hade tidigare en liten "dyr" tub med något typ av fett som var godkänt till vattenkranar. Men jag hittar den inte på deras hemsida längre, har väl försvunnit som så mycket annat i den butiken, säljs det inte tillräckligt mycket av varan så försvinner den oavsett om produkten är bra eller dålig.
Clas i sjön hade tidigare en liten "dyr" tub med något typ av fett som var godkänt till vattenkranar. Men jag hittar den inte på deras hemsida längre, har väl försvunnit som så mycket annat i den butiken, säljs det inte tillräckligt mycket av varan så försvinner den oavsett om produkten är bra eller dålig.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Fick just tipset av en bekant att man skall kunna sticka in en liten mejsel mellan blandaren och kåpan och trycka ut den lilla grejen inifrån....
Köpte du den ny i butik? Eller kan den ha legat ett tag?
Några år i rad för 10-20år sedan hade de fabrikationsfel på insatserna. Många kranar fick nya på "good will".
Vore kul å veta om det löser sig för dig. Har själv en liknande som kärvar, osäker på hur gammal den är...
Några år i rad för 10-20år sedan hade de fabrikationsfel på insatserna. Många kranar fick nya på "good will".
Vore kul å veta om det löser sig för dig. Har själv en liknande som kärvar, osäker på hur gammal den är...
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Nej min är köpt i butik men för max 5-6 år sedan så det där är nog inte problemet. Köpte för typ ett år sedan en sådan där tub "dyrt fett" som jag inte heller hittar (fan att man är så oorganiserad ibland) så blir till att leta efter den först och testa om det hjälper att ha på lite annars blir det till att köpa reservdelen som nämndes...Huddingebo skrev:
Det kommer att hjälpa om du inte har kört med blandaren allt för länge efter det att den börjar bli "trög".Amatörsnickaren skrev:
Nej min är köpt i butik men för max 5-6 år sedan så det där är nog inte problemet. Köpte för typ ett år sedan en sådan där tub "dyrt fett" som jag inte heller hittar (fan att man är så oorganiserad ibland) så blir till att leta efter den först och testa om det hjälper att ha på lite annars blir det till att köpa reservdelen som nämndes...
När den är trög så slits nog själva "delen" (kommer inte ihåg det officiella namnet) fortare i kranen. Så vänta inte för länge med att "smörja" för då kommer nästa bekymmer, nämligen att den inte riktigt tätar när den skall vara stängd och då hjälper inte "smörjning". Egen erfarenhet.....