Byggahus.se

Kraftledning nära hus/tomt (vertikalt avstånd)

1. E
    Medlem Nivå 5
    Hej

Min fråga handlar inte om eventuell strålning från kraftledningen, utan om "säkert" avstånd.

Enkelt förklarat så ligger våran tomt mitt i en kraftledningsgata.

Ledningen är "bara" på 6 kV men är ganska gammal och består av blanktråd.
    Bakom huset stoppar luftledningen och går ner i backen för att dyka upp igen framför huset och blir då till en luftledning igen.

Problemet är främst bakom huset. där terrängen är kuperad.

Det horisontella avståndet ligger kanske ett par meter bortom de 5 meter som är lägsta tillåtna avstånd till hus, enligt vad jag har googlat mig fram till.

Men min fråga, vad är det vertikala säkerhetsavståndet till en sådan blanktråd??

Eftersom marken är kuperad och den närmaste stolpen står nedanför en bergsknalle så uppskattar jag avståndet från mark till spänningssatt blanktråd vara max 4 meter.

Jag har jagat nätägaren och har efter 2 månader fått svaret att dom anser att ledningen är "godkänd".
    Personen jag pratade med visste dock inte hur reglerna för detta så ut.

Tomten ligger utanför detaljplanerat område.

Det som bekymrar mig är vad barnen på tre och åtta år, och deras kompisar kan råka utför.

2. E
    Medlem · Nivå 22
    Om jag inte mins helt fel så handlar det om min 60 cm från ledningen (blanktråd) till närmaste staglina. Det borde då vara i närheten av minsta tillåtna avstånd. 6000 V kan väl hoppa några mm

3. E
    Medlem Nivå 5
    Jag tänkte mer avståndet till mark, måste ju finnas regler på det med.

4. E
    Medlem · Nivå 22
    Jag tror att det är min 4,5 meter över mark vid ledningens maxbelastning (tex nedisning).

5. E
    Medlem Nivå 5
    Ok intressant
    Då är det mycket möjligt att ledningen ändå sitter för lågt, svårigheten blir ju att mäta det exakta avståndet.

6. T
    Medlem · Nivå 16
    Rent tekniskt är det ingen fara. Luften klarar ett fält runt 1 kV/mm innan det blir överslag, fuktig luft lite mindre. Så för 6000 V (som har en spänningstopp på 6000/roten av 3 gånger roten av två = 4900 V) behövs inte mer än 2 cm avstånd.
    Men ledningen utgör ju en fara för barn eller andra oventande som kanske vill peta med en pinne. Det finns mer allmänna regler för nätagaren som säger att deras anläggningar inte får medföra fara för annan. Fråga nätägaren om de är beredda att ta den risken.
    Sedan kan man eskalera saken om de strular.

7. T
    Medlem Nivå 4
    • Laddar…
  8. E
    Medlem Nivå 5
    Precis !

Man behöver inte vara ovetande för att det skall vara farligt.
    Det räcker men en kort stund av "obetänksamhet" en lätt släng av blackout eller att man går i andra tankar.

Anledningen till att jag har börjat bråka om ledningen är att jag själv var cm från att elda upp mig själv eller vad det är som händer när man lägger ett 10 mm armeringsjärn på 6 kV blanktråd.

Jag vet mycket väl hur farlig ledningen kan vara, trots det så stod jag där och viftade med armeringsjärnet för mina tankar fanns någon annanstans.

Jag klarade mig och kommer förhoppningsvis aldrig göra något så dumt igen...

9. E
    Medlem Nivå 5
  10. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Ja, det behöver ju knappast sägas att när vi håller på med högspänning så är leken över. Då gäller det att hålla tungan rätt i munnen hela tiden eftersom inget slarv ens någon enda gång tillåts. Ser man till statistiken över skadade yrkesmän, som som sagt per definition alltid borde veta vad de gör, så figurerar just högspänning oftast när det kommer till svåra skador och dödsfall. Och då skall man komma ihåg att de bara är en mindre del av allt elarbete som görs i samhället. Men trots det så står de för en oproportionerligt stor del av skadorna och olyckorna, just eftersom det arbete är så oförlåtande.

Så barn med pinnar, eller annat nära en lågt hängande blankledning alldeles bak trädgården är ju ingen lyckad kombination. Trots att jag är en stor motståndare mot aga som uppfostringsmetod, så ligger ju smisk på stjärten nära till hands om man ser dem ens i närheten med fel grejjor i händerna. Det kan argumentera att nog ändå trots allt är det minst onda.

Problemet med högspänning är förutom de stora energier och risken för ljusbågar och svåra externa brännskador, att vid höga spänningar så minskar hudens resistans drastiskt (med en faktor tusen om man har otur), och vårt bästa försvar mot strömgenomgång genom kritiska organ (hjärta, osv.) minskar i motsvarande omfattning, med svåra interna skador som ett brev på posten, och de är dessa man dör av i medelfallet. Även vid relativt korta kontakttider. (Finns ungefär 100 filmer på youtube som på ett tydligt sätt illustrerar fenomenet...)

Så, jag vet inte om det tillförde något, mer än att ytterligare understryka att det inte är en helt lyckad placering.

11. T
    Medlem · Nivå 16
    Det är väl ingen som ifrågasätta att kontakt med en 6000 V-ledning är omedelbart dödande. Att föra en ledning över plan backe är en sak, att föra den under en brant är en annan.
    I samtal med nätägaren kan man gärna antyda möjligheten att polisanmäla den för Framkallande av fara. Detta har hjälpt mig en gång när kommunen helt plötsligt plockade bort övergångsstället där mina barn gick till skolan. Dagen efter att jag hotade med polisanmälan var övergångsstället uppe igen.

12. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Jo, det är faktiskt påfallande ofta inte direkt dödande. Det tar ett tag på sjukhus att dö till följd av de svåra skadorna man ådragit sig... Men även om man inte dör, så blir ju för det mesta skadorna oerhört omfattande, handikappande och livsförändrande. Det beror på en hel massa saker, där "tur" spelar en stor roll.

Man skall naturligtvis inte underskatta lågspänning heller, men det finns betydligt större marginal för fel där. De flesta fallen av strömgenomgång undkommer man med blotta förskräckelsen, iaf på lite sikt. Med högspänning så skall man vara glad om man kommer undan överhuvudtaget, och det blir permanenta konsekvenser.

Så, som sagt, "framkallande av fara" kan vara en väg.

13. E
    Medlem Nivå 5
    Jag lyckades mäta avståndet något sånär med lasern, och det visade sig att ögonmåttet var felkalibrerat.
    Ledningen håller elsäkerhetsverkets minimum krav på 6 meter även från bergsknallen.
    Känslan av osäkerhet finns kvar men tyvärr försvann det argumentet.

Innan vi påbörjade husbygget var nätägaren här och flyttade stagen, vi blev lovade då att stolpen skulle vara borta inom 5 år, vilket nu är 8 år sedan.
    Inget dom vill kännas vid längre givetvis, nu lovas det inget längre men skulle det tros någonting så kanske under 2018-2019. :thumbdown: