På konsumentens sida
· 3 421 inlägg
Anmälningarna om lockpriser ökar rejält i år, och frustrationen bland konsumenterna är stor.
Du kan läsa artikeln här: Kraftigt ökad irritation över lockpriser
Du kan läsa artikeln här: Kraftigt ökad irritation över lockpriser
FMI bryr sig inte ett dugg om mäklare som sätter lockpriser.
Dom ska typ ha bevis i skrift från mäklaren att hen satt lockpris med flit, skulle en mäklare lägga ut Stockholms slott för en krona så skulle inte FMI lyfta ett finger.
Boli har faktisk ganska bra information om uppskattat värde på annonser på sin sida.
Det uppskattade värdet borde visas bredvid mäklarens pris så får kunder lättare att värdera priset själva.
Dom ska typ ha bevis i skrift från mäklaren att hen satt lockpris med flit, skulle en mäklare lägga ut Stockholms slott för en krona så skulle inte FMI lyfta ett finger.
Boli har faktisk ganska bra information om uppskattat värde på annonser på sin sida.
Det uppskattade värdet borde visas bredvid mäklarens pris så får kunder lättare att värdera priset själva.
Redigerat:
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Pinsamt att man inte skall kunna sätta vilka priser man vill. Varför inte ha fri prissättning? Det är upp till var och en att värdera objektet innan man lägger ett bud.
Vart går gränsen? Varför gäller det bara bostäder?
Är det inte bättre att låta marknaden justera sig själv?
/Orvar
Vart går gränsen? Varför gäller det bara bostäder?
Är det inte bättre att låta marknaden justera sig själv?
/Orvar
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Vi har fri prissättning! Att inte tillåta lockpriser är inget hinder mot det. Problemet uppstår när en säljare sätter ett begärt pris som hen inte kan tänka sig att sälja för. I de flesta andra affärssituationer gäller satt pris. Kommer du in till en bilhandlare för att köpa ny bil, lär inte försäljaren säga "nej, nej, du måste lägga till 200 000 på priset så är bilen din!"O Orvar777 skrev:
Jag håller med till viss del. Problemet är när man väljer att lagstifta istället för att utbilda människor. Är du inte villig att betala mer än x kr, lägg inte ett högre bud. Det har inget med prissättningen att göra.SågspånPappspikEternit skrev:
Vi har fri prissättning! Att inte tillåta lockpriser är inget hinder mot det. Problemet uppstår när en säljare sätter ett begärt pris som hen inte kan tänka sig att sälja för. I de flesta andra affärssituationer gäller satt pris. Kommer du in till en bilhandlare för att köpa ny bil, lär inte försäljaren säga "nej, nej, du måste lägga till 200 000 på priset så är bilen din!"
Fri prissättning är en grundstenarna i kapitalism. En annan grundsten är att alla aktörer är rationella, vilket måste vara århundrades önsketänkande.
Husköp är i hösta grad emotionellt och irrationellt och det utnyttjas av mäklare i allra högsta grad.
Husköp är i hösta grad emotionellt och irrationellt och det utnyttjas av mäklare i allra högsta grad.
Jag skulle inte heller godta ett förhandbud, även om det ligger över förväntat slutpris. Är det utannonserat som en budgivning så är det det som gäller. Jag är något irriterad på folk som inte ger dem som följer instruktionerna chans att vara med i budgivningen.Onsalakorven skrev:
Udda objekt är väldigt svåra att prissätta. Det räcker med att två kapitalstarka individer vill ha objektet för att det ska dra iväg.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Udda? Min grannes hus såldes precis innan budgivning för 8,5 och utan angivet pris, ett hus ner på gatan för 10 (han som sålde för 8,5 som köpte). Att ett hus i samma standard läggs ut för så mycket mindre är väldigt udda i vårt område. Det kanske är ok rent regelmässigt, men vad är då syftet med att ej tillåta lockpriser?D Daniel 109 skrev:Jag skulle inte heller godta ett förhandbud, även om det ligger över förväntat slutpris. Är det utannonserat som en budgivning så är det det som gäller. Jag är något irriterad på folk som inte ger dem som följer instruktionerna chans att vara med i budgivningen.
Udda objekt är väldigt svåra att prissätta. Det räcker med att två kapitalstarka individer vill ha objektet för att det ska dra iväg.
Det är väl självklart att det har med prissättningen att göra. Marknadsför du ett objekt till ett mycket mindre pris än vad du själv har värderat och som säljaren dessutom inte ens är villig att sälja för, så bjuder du ju in spekulanter som annars inte ens hade klickat på objektet. Lagvidrig marknadsföring är vad det är, och det är bara bra att det uppmärksammas.O Orvar777 skrev:
Det här löses inte med utbildning av köpare. Det vanliga vid lockpris är väl ändå att de som inte har råd med en 40 % prisökning överger objektet och svär sig över lockpriser, inte att de ytterligare belånar sig och köper något de absolut inte har råd med.
Redigerat:
Man får tycka vad man vill om metoden men jag väljer att lägga ett större ansvar på individen.Jetkokos skrev:
Det är väl självklart att det har med prissättningen att göra. Marknadsför du ett objekt till ett mycket mindre pris än vad du själv har värderat och som säljaren dessutom inte ens är villig att sälja för, så bjuder du ju in spekulanter som annars inte ens hade klickat på objektet. Lagvidrig marknadsföring är vad det är, och det är bara bra att det uppmärksammas.
Det här löses inte med utbildning av köpare. Det vanliga vid lockpris är väl ändå att de som inte har råd med en 40 % prisökning överger objektet och svär sig över lockpriser, inte att de ytterligare belånar sig och köper något de absolut inte har råd med.
Hade jag varit säljare hade jag nog bara sagt, ok då lägger vi det i budlistan och du är med på budgivningen. Tveksamt om det är lockpris.Onsalakorven skrev:
Mitt hus gick ut för 895, vi buda upp till 1,14.
Ett annat hus jag titta på gick ut på 395 fick nog in över 100 bud och gick för om jag minns rätt 950 (totalrenovering och skyhögt pris)
Skulle isåfall de huset för 395 i utropspris vara lockpris? Det hade jag nog inte tyckt för det var garanterat svårt att värdera.
Näst sista vi titta på gick ut för 695, det var väldigt mycket fuskbyggt, en del elfel och dylikt. Jag var med i budgivningen upp till 1 miljon, det såldes för 1.5 miljoner och han som vann var inte ens medveten om att det ingick ett enormt garage med plats för 6-7 bilar.
Till och med mäklaren blev snopen då ingen vettig hade ju köpt ett sånt hus här för de priset då 1.5 är riktigt fina hus.