Byggahus.se

Kraftigt ökad elexport till grannländer

1. K
    Tillbyggare Nivå 10
    Fn exporterar Sverige 6000 MW vilket räcker till samtliga importländer kring Östersjön ssmt Norge.
    Danmark exporterar också lika mkt nästan.
    Det som inte går in i vattenmagasinen i Sverige o Norge bidrar till att många kolbitar inte behöver eldas i Polen och Tyskland i natt.
    När det slutar att blåsa och blir kallt här hemma kan några av de kolbitarna plockas fram och eldas.

• Svara
  2. K
    Medlem Nivå 6
    I Västsverige i vart "fall" har vi övergödning som accelererat https://viss.lansstyrelsen.se/ enligt alla uppgifter jag sett. De små kraftverksdammarna i strömkraftverk verkar som en slamfälla och hejdar övergödningen av bla fosfor.

Jag är mycket förbryllad över dina uppgifter.

De småverken förstärker nätet lokalt utan att de behöver förstärker näten under höglasttiden.

• Laddar…
    • Svara
  3. Fario
    Husägare Nivå 9
    Nu skall jag vara lite kortfattad eftersom tråden inte egentligen handlar om vattenkraft.

Det är korrekt att säga att kraftverksdammar stoppar fosfor. Men, det är inte så enkelt. Ett problem är att dammarna stoppar en massa annat också, som kisel och näringsämnen från döda organiska prylar (löv med mera). Så en viss positiv inverkan på ett problem men en massa biverkningar som gör totalen värre. Lite som att inte orka dra bort maskrosor och lösa det med att spraya det starkaste massdödande giftet man kan köpa illegalt över gräsmattan. Problemet löst!

Dessutom fungerar inte mindre kraftverksdammar så bra för att stoppa fosfor som finns både i fri form och sedimentbunden. Fosforn kan (lite slarvigt uttryckt) "rinna" förbi dammen. Lustigt(?) nog har man det omvända problemet i de stora regleringsdammarna, där stoppas allt så effektivt så att fisk nedanför dammbyggnaderna i de artificiella sjöarna växer sämre och man tvingas tillföra fosfor/kväve/kisel "manuellt". Detta gäller då kraftverken i Norrland där jordbruket inte tillför vattendragen särskilt mycket fosfor.

Om man lyssnar på experterna (och jag är verkligen inte en sådan) så skall man göra följande för att minska problemen på västkusten (själv är jag från Uddevalla men bor i Skåne):
    • Minska mängden konstgödning som ger ett överskott av fosfor.
    • Bygga fosfordammar som faktiskt fungerar. Och då menas inte betongdammar utan de mer våtmarksliknande dammar som inte finns i anslutning till vattendrag utan nära jordbruket och stoppar fosforrikt vatten att nå vattendragen. Eller inte stoppar utan mer bromsar in.
      En fördel med dessa "mjuka" dammar är att markägare kan använda det samlade vattnet för bevattning, och vattnet är ju redan näringsrikt vilket minskar behovet av att på nytt tillföra gödning!
    • Återskapa meandrande vattendrag. Vi har för många uträtade och stenrensade vattendrag som ger alldeles för hög fart på vattnet vilket gör att exempelvis fosfor inte hinner "sippra" ut i markerna innan det når haven.

Om man dessutom tar bort dåliga kraftverksdammar så ökar möjligheten för laxartad fisk att vandra långt upp i systemen. Och det gör att flodpärlmusslorna (som lägger sina ägg i gälarna på öring) har en chans att komma tillbaka. Och dessa musslor är fantastiska som reningsverk!
    Man kan säga att allt på något sätt hänger ihop, det är ju aldrig bara en sak ensam som gör allt bättre.
    Men kraftverksdammar är inte lösningen på övergödning på västkusten.

Vad gäller de små kraftverkens positiva inverkan på eltillförsel så finns den inte. de tillför så lite så det inte märks och de saknar helt reglerförmåga. Så är det helt enkelt.

Jag brukar tänka på min gamla hemmaå Bäveån med sina fem kraftverk som tillsammans ger effekt motsvarande 13 personbilsmotorer när de går för fullt. Ett av kraftverken (det i Hasselbacken) saknar helt tillstånd för elproduktion och då snackar vi alltså om att det inte ens har tillstånd enligt 1918 års vattenlag. Det finns ett tillstånd från 1917 som tillåter 60 cm höjning av dammen till kvarnen men ingenting om elproduktion.
    Och Uddevalla kommun som äger kraftverken kan inte använda elen. Den klarar nämligen inte ens av att uppnå "Bra miljöval" vilket är ett krav för el till kommunen. Så de köper elen från andra bolag...

Bra miljöval är inte mycket att hurra för. Man tror att det betyder att den elen är bra för miljön men icke sade Nicke.

Detta var den korta versionen men det får räcka för mig i denna tråd.
    :D

Redigerat 12 jan 20:35
    • Svara
  4. K
    Medlem Nivå 6
    Kan även nämnas att att fisktrappan är så dåligt utförd att fisk knappt vandrar där!

• Laddar…
    • Svara