10 423 läst ·
33 svar
10k läst
33 svar
Kraftigt fördröjning på handläggningstid för bygglov
Har precis fått ett brev från kommunen som meddelar att det för tillfället gäller "kraftigt fördröjning på handläggningstid för bygglvsärenden". så här skriver kommunen på sin hemsida:
På grund av personalbrist kommer det att bli en kraftig fördröjning på handläggningen av bygglov. Bygglovsbeslut ska i normalfallet levereras inom 10 veckor detta kommer vi under de kommande månaderna inte kunna uppfylla. Exakt hur lång handläggningstiden kommer vara för olika ärenden är idag omöjligt att uppskatta.
Vad jag vet så är det plan och bygglagen som säger att beslut skall delges inom 10 veckor. Som jag tolkar det så gör kommunen ett lagbrott i detta läge. Tänker jag rätt?
Sen vad kan jag som enskild göra för att om möjlig påskynda "mitt" ärende. Mitt ärende är komplett enligt skriftligt besked från kommunen.
Detta ställer mig i ett svårt läge då vi kontrakterat entreprenör för bygget, (i och för sig reserverat mot att vi får nygglov i tid). Enligt ursprunglig tidplan skulle bygglovsbeslut komma senast 15/7 (räknat på inlämningsdag) eller 1/8 (räknat på skriftligt svar att ansökan är komplett) så vi har planlagt byggstart till mellan 1/9-1/10. Idag vet vi inte ens om bygget kan komma igång före vintern vilket skulle leda till minst 6-8 månaders fördröjning av vårt bygge genom att det skulle kunna starta i mars då vi i stort sett räknade med att vara klara.
Då jag är medlem i villaägarnas riksförbund, ska jag kontrollera med till veckan vad de säger.
Men det är alltid intressant att höra många åsikter, så om någon har något tips/tankar runt denna situation mottages detta tacksamt!
/m
På grund av personalbrist kommer det att bli en kraftig fördröjning på handläggningen av bygglov. Bygglovsbeslut ska i normalfallet levereras inom 10 veckor detta kommer vi under de kommande månaderna inte kunna uppfylla. Exakt hur lång handläggningstiden kommer vara för olika ärenden är idag omöjligt att uppskatta.
Vad jag vet så är det plan och bygglagen som säger att beslut skall delges inom 10 veckor. Som jag tolkar det så gör kommunen ett lagbrott i detta läge. Tänker jag rätt?
Sen vad kan jag som enskild göra för att om möjlig påskynda "mitt" ärende. Mitt ärende är komplett enligt skriftligt besked från kommunen.
Detta ställer mig i ett svårt läge då vi kontrakterat entreprenör för bygget, (i och för sig reserverat mot att vi får nygglov i tid). Enligt ursprunglig tidplan skulle bygglovsbeslut komma senast 15/7 (räknat på inlämningsdag) eller 1/8 (räknat på skriftligt svar att ansökan är komplett) så vi har planlagt byggstart till mellan 1/9-1/10. Idag vet vi inte ens om bygget kan komma igång före vintern vilket skulle leda till minst 6-8 månaders fördröjning av vårt bygge genom att det skulle kunna starta i mars då vi i stort sett räknade med att vara klara.
Då jag är medlem i villaägarnas riksförbund, ska jag kontrollera med till veckan vad de säger.
Men det är alltid intressant att höra många åsikter, så om någon har något tips/tankar runt denna situation mottages detta tacksamt!
/m
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det är rätt att det är en ny, tvingande lag, att kommunen skall fatta beslut i bygglovsärenden inom tio veckor.
Kan kanske jämföras med nuvarande regerings insatser för att minska kötiderna till sjukvård.
De skall inte opåkallat få dra ärenden i långbänk bara för att plåga folk.
Om inte kommunen kan uppfylla lagens krav (vilket de borde kunna, vafan gör de) tycker jag det är läge för en JO-anmälan.
Det har naturligtvis ingen återverkan, kommunala (liksom statliga) tjänstemän har inte längre något ämbetsmannaansvar.
Men det är nog bra att det kommer upp på bordet när kommunerna missköter sig.
Liksom vissa kommuner gör med tex dagisköer.
Kan kanske jämföras med nuvarande regerings insatser för att minska kötiderna till sjukvård.
De skall inte opåkallat få dra ärenden i långbänk bara för att plåga folk.
Om inte kommunen kan uppfylla lagens krav (vilket de borde kunna, vafan gör de) tycker jag det är läge för en JO-anmälan.
Det har naturligtvis ingen återverkan, kommunala (liksom statliga) tjänstemän har inte längre något ämbetsmannaansvar.
Men det är nog bra att det kommer upp på bordet när kommunerna missköter sig.
Liksom vissa kommuner gör med tex dagisköer.
Nja som jag tolkar skrivningen i PBL är det det specifika ärendets utredning som kan medge att kommunen får förlänga handläggningstiden med 10 veckor. I det här fallet handlar det ju inte om förlängning av ett ärende utan alla och det är dessutom en ospecificerad förlängning där kommunen inte kan säga nånting om hur länge det är aktuellt med fördröjning, om det gäller en vecka eller ett år, bara att de inte kommer att kunna uppfylla 10 veckor, flera månader framöver.
Man kanske ska hota med en anmälan så mitt ärende får lite högre prioritet.
/m
Man kanske ska hota med en anmälan så mitt ärende får lite högre prioritet.
/m
Det är många kommuner som har problem att behålla sina bygglovshandläggare, de sugs lätt upp av privata arkitektkontor eller byggföretag (eller andra kommuner). För att behålla dem (och kunna följa lagkravet på 10 veckors beslutstid) skulle kommunerna nog behöva höja lönerna rejält, och som alla förstår skulle det i sin tur betyda höjda skatter eller höjda bygglovsavgifter (eller båda).
Som bygglovssökande är man är lite i valet av pest eller kolera; vill man acceptera att det tar längre tid att få besked, eller vill man betala mer?
Som bygglovssökande är man är lite i valet av pest eller kolera; vill man acceptera att det tar längre tid att få besked, eller vill man betala mer?
Visst ska man JO-anmäla oavsett om man tror att det hjälper eller inte, Att skylla på personalbrist eller ökade lönekostnader för personal är inte en godtagbar anledning till att fördröja bygglovshanteringen. Att JO-anmäla är den enskilde medborgarens rättighet och i många fall den enda möjligheten att förhindra korruption, långa handläggningstider och beslut som inte följer lagar och förordningar. En anmälan kan hållas mycket kort och enkel, det behövs inget särskilt språk eller formuleringar. Självklart skickar man en kopia på JO-anmälan till kommunen.haavard skrev:
Hemmakatten: Jag är mer och mer inne på en anmälan men jag ska i alla fall vänta tills jag är drabbad. Svårt att motivera en anmälan med att jag kanske drabbas. Vad gäller formulering i anmälan har jag inga problem då jag skriver en del formella juridiska dokument ii mitt arbete.
Vill bara tillägga att den enskilde handläggaren sam jag haft/har kontakt med sköter det korrekt. Sen att personen har en orimlig situation finns det andra som skall ta ansvar för.
Funderar även på att ta in tredje stadsmakten i ärendet för att få lite tryck från den sidan också.
Vill bara tillägga att den enskilde handläggaren sam jag haft/har kontakt med sköter det korrekt. Sen att personen har en orimlig situation finns det andra som skall ta ansvar för.
Funderar även på att ta in tredje stadsmakten i ärendet för att få lite tryck från den sidan också.
jkarlbeg: såg nån handläggare i nån kommun som skrev att han hade minst 38 punkter som skulle kontrolleras för varje bygglovsärende. Sen hur mycket tid varje åtgärd kräver framgick inte.
Kalendertiden drar troligen i väg i de fall det krävs grannhörande etc.
Annars är det ofta så att ansökningarna inte är kompletta i från början så då tar det extra tid, men den tiden räknas inte in i de tio veckorna. Utan den börjar räknas när handläggaren bedömt handlingarna komplett och skickat ut meddelande om detta.
Hemmakatten: håller med, de skriver att de inte kommer att kunna uppfylla 10 veckor så i princip erkänner de ett lagbrott. Men vad jag vet så är det inget ärende ännu som har fallit för tio-veckors tiden. Det vore dumt att göra en anmälan där det inte finns något fall. Det kan ju tänkas att kommunen fått tag i ett antal handläggare nu i helgen och de löser problemet under kommande vecka.
Så jag ligger lågt med anmälan tills jag drabbats, men ska ta en funderare angående tredje stadsmakte......
Kalendertiden drar troligen i väg i de fall det krävs grannhörande etc.
Annars är det ofta så att ansökningarna inte är kompletta i från början så då tar det extra tid, men den tiden räknas inte in i de tio veckorna. Utan den börjar räknas när handläggaren bedömt handlingarna komplett och skickat ut meddelande om detta.
Hemmakatten: håller med, de skriver att de inte kommer att kunna uppfylla 10 veckor så i princip erkänner de ett lagbrott. Men vad jag vet så är det inget ärende ännu som har fallit för tio-veckors tiden. Det vore dumt att göra en anmälan där det inte finns något fall. Det kan ju tänkas att kommunen fått tag i ett antal handläggare nu i helgen och de löser problemet under kommande vecka.
Så jag ligger lågt med anmälan tills jag drabbats, men ska ta en funderare angående tredje stadsmakte......
Redigerat:
miksil: Ja det är ett tamt agerande från media, den "artikeln" är en direkt kopiering från kommunens hemsida. Inte mycket till journalistik enligt mitt sätt att se på det. Borde i alla fall varit någon form av intervju av ansvariga tjänstemän på kommunen, samt ansvarig/a politiker.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Väldans off topic (men jag tycker ändå att det passar in i sammanhanget)
Det här med kötid, handläggningstid och liknande har fascinerat mig länge.
Första exemplet:
Göteborg har väl alltid haft alltför långa kötider till dagis.
Men det är klart att kommunen vinner på det. Barnen växer upp, och behöver till slut inte lämnas på dagis längre.
Alltså vinner kommunen på att minska tiden varje barn behöver tas om hand.
Andra exemplet:
Byggnadsnämnden, som skall behandla och besluta i ett antal bygglovsärenden.
Bara för att de förhalar ärendena blir det ju inte färre som vill bygga och bo (jo kanske på lång sikt då, när medborgarna tröttnar).
Så kommunen vinner inte ett skvatt på att folk får köa för att få sina ärenden behandlade.
Troligen tvärt om; de skapar irritation och missnöje och får lägga tid på att motivera förseningarna.
Tredje exemplet:
Sjukvården. Folk fick/får köa för att fixa sina trasiga knän etc.
Kommunen/landstinget vinner inte ett skvatt, tvärtom ökar sjukskrivningskostnader, rehabiliteringskostnader och skadorna, som skall repareras blir bara värre och värre.
Efter många år i det privata näringslivet, med kravet att leverera det kunderna vill ha, i tid, till ett acceptabelt pris, har jag ständigt förvånats över hur man, i den kommunala och statliga verksamheten, har kunnat driva sin verksamhet med köer , väntetider och kölistor som ständigt har fått växa på längden och bredden.
Fattar de inte att detta kostar?
Slut på off topic
Det här med kötid, handläggningstid och liknande har fascinerat mig länge.
Första exemplet:
Göteborg har väl alltid haft alltför långa kötider till dagis.
Men det är klart att kommunen vinner på det. Barnen växer upp, och behöver till slut inte lämnas på dagis längre.
Alltså vinner kommunen på att minska tiden varje barn behöver tas om hand.
Andra exemplet:
Byggnadsnämnden, som skall behandla och besluta i ett antal bygglovsärenden.
Bara för att de förhalar ärendena blir det ju inte färre som vill bygga och bo (jo kanske på lång sikt då, när medborgarna tröttnar).
Så kommunen vinner inte ett skvatt på att folk får köa för att få sina ärenden behandlade.
Troligen tvärt om; de skapar irritation och missnöje och får lägga tid på att motivera förseningarna.
Tredje exemplet:
Sjukvården. Folk fick/får köa för att fixa sina trasiga knän etc.
Kommunen/landstinget vinner inte ett skvatt, tvärtom ökar sjukskrivningskostnader, rehabiliteringskostnader och skadorna, som skall repareras blir bara värre och värre.
Efter många år i det privata näringslivet, med kravet att leverera det kunderna vill ha, i tid, till ett acceptabelt pris, har jag ständigt förvånats över hur man, i den kommunala och statliga verksamheten, har kunnat driva sin verksamhet med köer , väntetider och kölistor som ständigt har fått växa på längden och bredden.
Fattar de inte att detta kostar?
Slut på off topic