Har ett tvåvåningshus. Har en wififörstärkare på nedervåning från tplink, kostade 300kr.
Finns det kraftigare, isåfall vad ska man ha?
Mvh
3 106 läst · 56 svar
3k läst
56 svar
Kraftig wififörstärkare?
Sida 1 av 4
-
-
Wifi förstärkare fungerar så att signalen förstärks och skickas vidare.
Det finns ingen mening med att ha den för nära "källan" eller så långt bort som man annars inte får kontakt heller.
Wifi-förstärkare är en nödlösning imo som stryper hastigheterna.
Det är bättre att dra en kabel från routern du redan har till övervåningen och där plugga in en router/accesspunkt ist. Då blir det bättre täckning och bättre hastigheter.- Laddar…
-
Medlem · 5 inlägg
-
som @TheGame säger.
En wifi förstärkare stryper hastigheten ... närmare bestämt den halverar hastigheten.
Och om det är möjligt, dra kabel och sätt upp en AccessPunkt istället. -
-
Men jag skulle verkligen överväga att försöka göra den andra lösningen.
Kabeln kan vara 100m lång om det skulle behövas så pass -
-
När jag gjorde om sovrum i vårat hus rev jag enkom väggarna för att kunna dra nätverkskabel och göra uttag i alla rum -
Självbyggare · Stockholm · 7 267 inlägg
Kolla om inte ett mesh nätverk skulle vara lösningen för att få bättre täckning.
- Laddar…
-
-
Självbyggare · Stockholm · 7 267 inlägg
De två sakerna hänger inte ihop utan du kan ha en med hög hastighet men kort räckvidd, eller en med låg hastighet och lång räckvidd. -
-
Om du ska lösa det på rätt sätt utan att dra sladd så måste du ha ett mesh-system som använder en frekvens/radio för att prata med varandra och en annan frekvens/radio för att prata med dina klienter. -
Så du borde kunna leva med en halvering av hastigheten utan större problem. -
Generellt brukar sk. wifi repeaters vara en dålig lösning och det är bättre att satsa på ett bra meshsystem istället.