Byggahus.se

Kraftig wififörstärkare?

1. R
    Medlem · vg · 2 777 inlägg

Rolle85

Medlem
    Har ett tvåvåningshus. Har en wififörstärkare på nedervåning från tplink, kostade 300kr.
    Finns det kraftigare, isåfall vad ska man ha?
    Mvh

• Laddar…
  2. T
    Medlem · Sö · 1 939 inlägg

TheGame

Medlem
    Wifi förstärkare fungerar så att signalen förstärks och skickas vidare.
    Det finns ingen mening med att ha den för nära "källan" eller så långt bort som man annars inte får kontakt heller.
    Wifi-förstärkare är en nödlösning imo som stryper hastigheterna.
    Det är bättre att dra en kabel från routern du redan har till övervåningen och där plugga in en router/accesspunkt ist. Då blir det bättre täckning och bättre hastigheter.

3. M
    Renoverare · 88 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    som @TheGame säger.
    En wifi förstärkare stryper hastigheten ... närmare bestämt den halverar hastigheten.
    Och om det är möjligt, dra kabel och sätt upp en AccessPunkt istället.

4. R

Rolle85

Medlem
    Ok men om jag inte kan dra kabel

5. T

TheGame

Medlem
    Då är det en wifi förstärkare som du försöker sätta halvvägs där det fortfarande är bra täckning från "källan". Och det är ju inte ens säkert att allt täcks på övervången då heller + att det kommer gå långsammare.
    Men jag skulle verkligen överväga att försöka göra den andra lösningen.
    Kabeln kan vara 100m lång om det skulle behövas så pass ;)

6. R

Rolle85

Medlem
    Ja men så fult med kabel

7. T

TheGame

Medlem
    Man får försöka göra det så dold som möjligt.
    När jag gjorde om sovrum i vårat hus rev jag enkom väggarna för att kunna dra nätverkskabel och göra uttag i alla rum

8. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 267 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Kolla om inte ett mesh nätverk skulle vara lösningen för att få bättre täckning.

9. R

Rolle85

Medlem
    Vad avgör en förstärkares prestanda?

10. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 267 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Två olika saker. Kapacitet att överföra data och uteffekt/antenner.

De två sakerna hänger inte ihop utan du kan ha en med hög hastighet men kort räckvidd, eller en med låg hastighet och lång räckvidd.

11. R

Rolle85

Medlem
    Jag har 100/100 in i huset

12. R
    Medlem · 1 322 inlägg

RoAd

Medlem
    Om du med den frågan undrar vad det är som gör att prestandan halveras så beror det på att det inte är en förstärkare utan en repeterare du pratar om. Den tar emot WiFi-signalen och repeterar den. Den kan inte göra de två sakerna samtidigt så den måste sluta sända när den tar emot och tvärt om. Då blir hastigheten halverad.

Om du ska lösa det på rätt sätt utan att dra sladd så måste du ha ett mesh-system som använder en frekvens/radio för att prata med varandra och en annan frekvens/radio för att prata med dina klienter.

13. M
    Renoverare · 88 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    du borde kunna se på streamat till en tre, fyra TV/plattor/telefoner etc med en halvering av det.
    Så du borde kunna leva med en halvering av hastigheten utan större problem.

14. R
    Medlem · 1 322 inlägg

RoAd

Medlem
    Det blir inte en halvering av hastigheten in i fastigheten. Det blir en halvering av hastigheten i det trådlösa nätet. Exakt vad det blir i slutändan är svårt att säga för det beror på signalstyrka, störningar och liknande.

Generellt brukar sk. wifi repeaters vara en dålig lösning och det är bättre att satsa på ett bra meshsystem istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.