God eftermiddag! :)

Det ägs en tomt som sluttar kraftigt ner mot en väg. Bortom vägen ligger ett hus och sedan Mälaren.
Vi vill bygga en stödmur intill vägen och höja & plana ut hela tomten. Därmed också möjliggöra för utsikt över Mälaren. Vi tänkte bygga med sprängsten och natursten.

Den största nivåskillnaden på tomten är ungefär 6 meter. Vi skulle förmodligen bara behöva reducera nivåskillnaden till 3 eller 4 meter med tanke på att ett sluttningshus är vad vi planerar att bygga.

Hur hög mur får man bygga? Och är den någon här som byggt en sådan hög mur? Hur gjorde ni? Skulle ni kunna visa era murar med bilder?

Tack på förhand :)

Mvh MB

Jag har byggt en ganska hög mur med hjälp av Gabioner fyllda med 200 makadam, eller sprängsten 1 fotbollsstorlek på ren svenska.
Dock är min mur bara 2,2 meter hög men jag skulle gissa på att just Gabioner är något som skulle kunna klara den höjden som du pratar om.
Lär dock ta lång tid och kosta rätt bra med pengar, min mur är 20 meter lång och 2,2 meter på högsta och ca 1,2meter på lägsta punkten, denn kostade ca 25000kr totalt.

Jag byggde en på 2,7m men bara 12m lång med leca block och efter deras anvisningar med förankningar och amering i var 3e fog.
Rätt billigt om du gör det själv.

Tack för svar! :)
Två bra lösningar...
Skulle ni kunna lägga upp bilder på era varianter?
/ MB

Det här blir knappast billigare, men skulle ni inte kunna bygga ett underjordiskt garage istället?

Om jag tolkar dig rätt så avser du att höja markytan (tilläggsbelasta) och då skulle jag vilja säga att det jag skulle oroat mig mest för är släntstabiliteten!!

En mur är i stort sett ALLTID bygglovspliktig :)

Hemmakatten
Du behöver absolut bygglov. En mur måste passa in i landskapet och området. Personligen har jag svårt att se att en så pass hög mur fyller de kriterierna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.