Byggahus.se

Kraftig ökning av anmälda mäklare

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 417 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 7 356 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Ska vi gissa att det är en trend som kommer från den allmänna utvecklingen av samhället? Inte minst den yngre delen av befolkningen tycker att man ska uppfostra de som man inte tycker har agerat korrekt genom anmälningar. Och nu är de årskullarna mycket aktiva på bostadsmarknaden. Dessutom är det så mycket enklare att hitta information om hur man gör en anmälan idag.

3. P
    Medlem · 19 inlägg

Peonies

Medlem
    Så kan det vara. De årskullarna är också de som har det tuffast på marknaden. Uppstår kanske en känsla av rättvisa om man anmäler den som man anser har agerat fel och som man upplever har gjort att man missgynnats.

4. F
    Medlem · 4 inlägg

Fjollfisk

Medlem
    Eller så är ligger det något i anmälningarna? Även om det inte avsiktliga lockpriser, det är trots allt inte olagligt att vara dålig på sitt jobb(för det mesta i alla fall), men efter att ha sett flertalet budgivningar på hus och lägenheter där slutpriset ligger 60-120% över utropspriset är minst sagt anmärkningsvärt. Jag köper att vissa fastigheter är svåra att värdera då de kan vara väldigt unika i olika avseende. Men när ett hus utannonserat för 1.6 miljoner säljs för 3.9 så har mäklaren i mina ögon helt misslyckats med sin värdering. Flertalet fastigheter jag sett utannonserade runt 1.7-2 miljoner har gått för närmare 3. En värdering av ett proffs borde, på en standardfastighet, inte variera mer än 10-15%. Självklart så finns det alltid undantag då budgivare är villiga att betala betydligt mer än en fastighet anses vara värd, men rent generellt så borde det inte vara så.

• Laddar…
  5. P
    Medlem · Gävleborg · 778 inlägg

PatrikJo

Medlem
    Jag har sett liknande stegringar flera gånger under året.
    Det kan såklart vara så att coronasituationen osv har gjort att marknaden är mer svårvärderad än tidigare, och att det av den anledningen ibland sticker iväg. Å andra sidan har jag sett objekt där jag på förhand kan tala om att det kommer sticka iväg ordentligt, då borde även mäklaren ha kunnat räkna ut det.

6. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Du tänker att mäklarna har drivit fram en ökad andel lockpriser 2020 än 2019 och det förklarar dubbleringen av anmälningarna? Annars är det ju typiskt sett säljaren och inte mäklaren som sätter priset i annonsen, det är ju säljarens Hemnetannons.

• Laddar…
  7. F
    Medlem · 4 inlägg

Fjollfisk

Medlem
    Jag tänker att det kan röra sig om en kombination av faktorer. Svårare att värdera bostäder, färre bostäder, en ökad anmälningsbenägenhet osv.
    Även om en annons är säljarens, borde en mäklare rimligen inte sätta ”sitt namn” på annonsen om de tänker att priset är helt åt skogen.

8. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Min anekdotiska erfarenhet av mäklare:

När mäklaren säljer in sig för att få uppdraget:
    "Med mig kan få massor av miljoner och med rätt köpare som jag kommer att framkalla ännu fler miljoner!"

När mäklaren redan har fått uppdraget och vill att du bestämmer ett pris för Hemnetannonsen:
    "Det är bättre med ett lägre pris så får objektet fler intressenter så priset blir högre."

Efter budgivningen:
    "Ojdå det blev inte ännu fler miljoner, men det steg ju fint i förhållande till ditt valda annonspris."

9. anthill
    Medlem · Västra Götaland · 354 inlägg

anthill

Medlem
    Säljarens hemnetannons men priset publiceras ju även på mäklarens hemsida där säljaren inte är ansvarig, så nog delar mäklaren ansvar för utsatt pris.

10. P
    Medlem · 19 inlägg

Peonies

Medlem
    En mäklare ska agera enligt god fastighetsmäklarsed. Finns nog viss svårighet att värdera på en mycket föränderlig marknad (storstäderna i alla fall) och värderingsmetoder baseras ofta på historik. Obalansen på marknaden, med större efterfrågan än utbud, är sannolikt ett stort problem men inte unikt för just 2020.

• Laddar…
  11. S
    Medlem · 132 inlägg

Swetox

Medlem
    Jag var nära att göra en anmälan förra året.
    En mäklare som systematiskt hade satt priser 20-30% under utgångspriset på likande fastigheter.
    Det blev väldigt tydligt eftersom det gällde 10+ fastigheter på en månads tid av en och samma mäklare. Utspridda både i Solna, Bromma, Hägersten och Aspudden.

Antar att det ser snyggt ut att få +30-60% på utgångspriset i sin statistik. Hans försäljningar slutade på liknande kvm-pris som andra mäklare.
    Ett exempel på vilka nivåer det handlade om; Han satte utgångspriser på 3,5m medans andra lades ut för 4,5m och slutpriser låg på 4,9m

Min erfarenhet av mäklare är att de ofta även vill ha progressivt arvode. De erbjuder ett arvode för de värderade/accepterade priset (som de själva ofta påverkar) och sen ett högre arvode på den utökade delen. Så förutom statistik kan det även vara ekonomiskt för dem att handla oetiskt.

• Laddar…
  12. M
    Medlem · frankrike · 684 inlägg

maria01

Medlem
    så när den dagen kommer när du ska sälja så kommer du säga till din mäklare att inte köra med lockpris? hur ska man göra då ska det vara marknadspriset som ska vara start budet? vad är vitsen med auktioner då

13. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Det är nog bara en logik som Fastighetsmäklarinspektionen kan förstå. Deras kryptiska svar:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2021-01-28 kl. 22.59.03.png

14. F
    Medlem · 4 inlägg

Fjollfisk

Medlem
    Ja, det rimliga marknadspriset ska vara utgångspriset. Poängen med en budgivning är att folk får erbjuda vad de själva anser att bostaden är värd. Det kan vara mer eller mindre än vad det liknande bostäderna sålts för beroende på en rad faktorer där den personliga åsikten är högst relevant. Ligger bostaden nära dina vänner/familj? Kan ju vara värt en del pengar. Bra skola i närområdet? Värt mer för en barnfamilj än för någon med utflugna barn osv.

15. S
    Husägare · Vetlanda kommun · 355 inlägg

Stego1

Husägare
    Fastighetsmäklare är vår tids svar på forna tiders hästhandlare eller nutida obskyra bilhandlare

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.