Byggahus.se

Kraftig magnetisk strålning kring begränsningstråd

1. M J
    Medlem Nivå 7
    Hur funkar slingan förresten, är den alltid aktiv eller stängs den av när roboten står i laddstationen exv?

2. M
    Medlem Nivå 9
    Jag vet bara hur Landroid fungerar och den stänger aldrig av slingan, den kan inte ladda utan att befinna sig inom arbetsområdet dvs. inom en aktiv slinga. Strömförbrukningen för slingan är minimal eftersom en hel säsongsförbrukning av el för LD stannar på ca. 45 kr, dvs. ungefär tre liter bensin :p vilket ju inte brukar räcka så långt.

3. Strandlinjen
    Medlem Nivå 1
    Hej Bosse A
    Har du ett protokoll på din mätning?
    Kan värdena även gälla Husqvarna 450X ??

4. T
    Medlem · Nivå 16
    Det har du uppfattat fel. Eller är din källa opålitlig.
    Om du har en isolerad skärmad kraftkabel så finns det ett magnetiskt fält utanför men inget elektrisk fält.
    Det elektriska fältet från nergrävda kablar, mätt vid jordytan, är noll och inte som källan beskriver mycket liten.

Förresten, vad är det för mätare du använder?

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Läs inlägg 23 i tråden. Det finns inget att mäta och det initiala mätvärdena var felaktiga precis som man kunde förvänta sig.

Väldigt låg ström => inga magnetfält att bry sig om. Det gäller även din Husqvarna.

6. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Hur ligger det till med månadens kabel? Saknar den om jag nu inte missat i närtid.

7. T
    Husägare · Nivå 9
    På Husqvarna är det mig veterligen så att slingan alltid är aktiv om du inte slår på Eco-mode, då stänger den av när klipparen inte är ute och kör.

Nackdelen med eco-mode är att klipparen kan börja bråka lite och inte vilja starta om du drar ut den från laddstationen utan att först säga att den skall ut och klippa. Detta då den inte förstått att du genom att plocka ut den även vill ha igång slingan. Då gnäller den på "ingen slingsignal" och du får docka in den och sen köra igång den för att slingan skall aktiveras igen. Därav brukar de flesta inte ha eco-mode på om det inte verkligen behövs (oftast pga hörslingor och annat som kan störas ut).

• Laddar…
  8. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Varför ska man hålla på och dra ut klipparen? Den kör ut och klipper när den är laddad och tiden är inne.
    Min numera gamla 230 har inte ECO mode, tyvärr

Protte

• Laddar…
  9. C
    Medlem · Nivå 18
    Väldigt låg ström är så klart relativt, men jag läste någonstans att HQ driver slingan med 40V p-p och upp till 2A så inte jättelåga nivåer. Det är ju ändå en radiosändare som skall "höras" över hela gräsmattan.

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    jo men nu var frågan kring B-fält och då är 2A ingenting, vilket också konstaterades när man mätte med en riktig mätare. Försumbart jämfört med jordens eget magnetfält.

• Laddar…