Byggahus.se
TS ursprungliga fråga var att han fått stöt av elstängsel. Var expertisens uppfattning att man även då skulle uppsöka vård alltså?

När i så fall?
- Bara om man har ngn underliggande problem?
- Alla gånger?
- Aldrig?

Eller tog tråden en annan bana (ot) och handlade om "annan" el? Inte elstängsel?

Bara undrar eftersom jag lyckas få en smäll från staketet en 2 - 3 ggr per år via trimmer eller om jag kör upp räva i tråden. Alltid ett skönt uppvaknande:surprised:

• Gilla
faf
  • Laddar…
På våran firma är det så att vid strömgenomgång är det akuten utan att passera gå som gäller!

är på kollegorna som en igel ang elsäkerheten sedan min egen olycka. Stress är bannlyst på min arbetsplats.

• Gilla
spånhyvel och 3 till
  • Laddar…
tommib
Min anledning till rekommendationen att besöka akuten var kvarstående bröstsmärta och strömgenomgång arm till arm. Inte i första hand för att jag tror att det är någon större fara men för att utesluta sådan.

• Gilla
RoAd och 7 till
  • Laddar…
Man får göra skillnad på stöt och stöt. TS fick uppenbarligen ström genom bröstet och kände obehag efteråt. Min lekmannauppfattning är att man då bör söka vård. Hur bråttom man behöver ha kan diskuteras. En stängseltråd i röva är nog bara uppfriskande ja.

Och givetvis vill en arbetsgivare under inga omständigheter riskera att personal inte har fått chans till snabb vård ifall det skulle vara nåt, eller dyka upp symptom senare. Så deras policy tror jag inte ska ses som vägledande map hälsorisken. Det allra vanligaste är väl ändå att man får ström mellan fingrarna.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Nej, den policy som arbetsgivarna har och som även SEF driver är nog inte primärt motiverad av medicinska orsaker.

Som jag försökt säga, man måste förstå riskerna och skademekanismerna. Detta är tyvärr ovanligt i vården, där många av kollegorna kämpar med basala koncept trots att godkänt i Fysik B krävs för att läsa till läkare. Då är det säkrare att ha en ganska bred diagnostik för säkerhets skull. Problemet där blir att många betraktar den som helig sanning istället för vad det är, en väldigt finmaskig trål för att fiska i ett hav nästan tomt på fångst.

• Gilla
YuGi och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man får göra skillnad på stöt och stöt. TS fick uppenbarligen ström genom bröstet och kände obehag efteråt. Min lekmannauppfattning är att man då bör söka vård. Hur bråttom man behöver ha kan diskuteras. En stängseltråd i röva är nog bara uppfriskande ja.

Och givetvis vill en arbetsgivare under inga omständigheter riskera att personal inte har fått chans till snabb vård ifall det skulle vara nåt, eller dyka upp symptom senare. Så deras policy tror jag inte ska ses som vägledande map hälsorisken. Det allra vanligaste är väl ändå att man får ström mellan fingrarna.
Om du syftar på min kommentar så menar jag strömgenomgång = ström som gått från arm-arm arm-ben ben-ben.

tommib tommib skrev:
Nej, den policy som arbetsgivarna har och som även SEF driver är nog inte primärt motiverad av medicinska orsaker.

Som jag försökt säga, man måste förstå riskerna och skademekanismerna. Detta är tyvärr ovanligt i vården, där många av kollegorna kämpar med basala koncept trots att godkänt i Fysik B krävs för att läsa till läkare. Då är det säkrare att ha en ganska bred diagnostik för säkerhets skull. Problemet där blir att många betraktar den som helig sanning istället för vad det är, en väldigt finmaskig trål för att fiska i ett hav nästan tomt på fångst.
om du är sugen skulle jag gärna Bomba dig med ett par frågor på pm… hade oblygt skickat ett men det verkar inte gå till dig?

När jag var barn på 70 talet lekte ju vi barn vem som kunde hålla längst tid i tråden men dom flesta släppte vid 1a stöten men fanns dom som höll i lite längre, det var ju obehagligt men ingen som behövde sluta leka eller besöka vård men aggregaten kanske var svagare på den tiden jämfört med dagens?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
tommib
Nä, jag ställde in det så för ett tag sen då jag fick lite för mycket från en viss medlem. Skriv dem i tråden istället så kan fler svara (vi hade ju en kardiolog här också) och fler kan lära sig.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Men hallå, jag jobbar också med el och har djur.
Skulle jag eller en kollega få strömgenomgång från elnätet är det självklart akuten som gäller men om någon får en stöt från ett elstängsel så får man ta det för vad det är.
Stängslet hemma ger 9700v uppmätt och ~15j (20j laddenergi) och ja, jordar du bra och får kontakt är det som en käftsmäll men inte tillnärmelsevis så obehagligt som en "riktig stöt".
Klarar djuren det så ska människan också göra det, annars är det ju djurplågeri.
Nånstans blir det kontraproduktivt att skrika om vården för något som enligt stränga normer är reglerat för att inte skada och säkerligen är det denna övernoja som gör att riktiga skador inte tas på allvar.

• Gilla
Limpan4all
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Om du syftar på min kommentar så menar jag strömgenomgång = ström som gått från arm-arm arm-ben ben-ben.
ben-ben säger du.

Den här bilden kommer från nån standard och visar den procentuella andelen av kroppsdelens inre resistans för olika vägar genom kroppen. Man ser där att en arm står för ca 50 % av resistansen fram till hjärtat, och likaså för ett ben.

Schmatisk bild av en människokropp med procentsatser för intern resistans vid olika strömvägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om strömgenomgång från båda händer till båda fötter får siffran 1 så anger denna tabell risken för skada vid andra typer av strömgenomgång. Fot till fot hamnar väldigt lågt där. Notera att även hand-hand ligger lågt jämförelsevis. Det verkar också finnas en fördel i att stoppa vänster hand i fickan och skruva med höger.
  • Hand till hand: 0.4
  • Höger hand till
    • båda fötterna: 0.8
    • rygg: 0.3
    • bröst: 1.3
    • röv: 0.7
  • Vänster hand till
    • båda fötterna: 1.0
    • rygg: 0.7
    • bröst: 1.5
    • röv: 0.7
  • Fot till fot: 0.04
Men det är nog lite överkurs att gå ut med riktlinjer av denna detaljdrag. När man väl står där i lätt chock lär man ha svårt att minnas denna tabell, än mindre bedöma den. Jag tror mantrat bör ligga på ifall man tror sig fått ström genom kroppen.

Är man svettig ökar risken markant då hudens resistans står för den största delen av den totala kroppsresistansen. Hudens resistans minskar också med spänningen, men jag hittar inga uppgifter på skillnaden mellan 230 V och 5000 V som kanske var fallet här. Det finns hur som helst nån som lyckats ha ihjäl sig själv med ett 9 V-batteri :)

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
På våran firma är det så att vid strömgenomgång är det akuten utan att passera gå som gäller!

är på kollegorna som en igel ang elsäkerheten sedan min egen olycka. Stress är bannlyst på min arbetsplats.
Av eltråd från stängsel?

john68 john68 skrev:
Av eltråd från stängsel?
vi jobbar inte med elstängsel.

• Gilla
TobbeLenn
  • Laddar…
vi jobbar inte med elstängsel.
Fast det var ju det tråden handlade om
Eller?

john68 john68 skrev:
Fast det var ju det tråden handlade om
Eller?
ursprungligen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.