R
När polisen inte direkt är sugna på att undersöka inbrottsplatser i jakt på spår, så blir ju enda alternativet att ha en egen kamera som varnar, och i absolut bästa fall kan polisen komma till pågående brott. I andra fall hinner man själv hem.

vad är det för regler som gäller runt sånt där egentligen? om man sätter upp? användas som bevis? eller vad?

The_Nyll skrev:
... användas som bevis?....
I Sverige har vi fri bevisföring, så allt får användas som bevis. Även om kameran är otillåtet använd. Det senare kan man dock få sota för i ett separat fall, men bevisen är fortfarande lika mycket värt.

Så jag kan sätta upp dels för skydda min saker på tomten och även själv inomhus med att sätta upp kameror för att kunna hålla koll på allt från telefon eller nåt när man är bort, och skulle nån råna mig och fastna på bild får det används alltså?

The_Nyll skrev:
Så jag kan sätta upp dels för skydda min saker på tomten och även själv inomhus med att sätta upp kameror för att kunna hålla koll på allt från telefon eller nåt när man är bort, och skulle nån råna mig och fastna på bild får det används alltså?
Ja, självklart.

• Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Men man får se till att kameran inte filmar nått utanför tomten och man behöver sätta upp en skylt som varnar för att man har kameraövervakning, om man vill vara på rätt sida lagen :)

hsd
Och meddela lä.sstyrelsen ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.