1 852 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Krävs medgivande från granne med en gata mellan husen ?
Härom dagen damp det ner att granfastigheten hade beviljats bygglov för att höja takvinkel samt bygga kupa på övervåningen.
Detta gjorde mig något förvånad då jag tillfrågats när samma fastighet byggde till ett betydligt mindre burspråk för ca 6 månader sedan.
Min fastighet har en gata emellan men är närmsta granne (två hörntomter) samt att den berörda byggnaden knappt ligger 4 meter in från egen tomtgräns.
Skall inte min synpunkt beaktas innan bygglov ges ?
Om inte, varför tillfrågades jag då gällande det mindre burspråket ?
Detta gjorde mig något förvånad då jag tillfrågats när samma fastighet byggde till ett betydligt mindre burspråk för ca 6 månader sedan.
Min fastighet har en gata emellan men är närmsta granne (två hörntomter) samt att den berörda byggnaden knappt ligger 4 meter in från egen tomtgräns.
Skall inte min synpunkt beaktas innan bygglov ges ?
Om inte, varför tillfrågades jag då gällande det mindre burspråket ?
En av tankarna med nya PBL är att det skall bli svårare att överklaga om det var sådana tankar du hade.
Från Boverket:
"Kort om nya plan- och bygglagen
I den nya plan- och bygglagen finns det nyheter som gör det enklare och tydligare för dig som medborgare. När du söker t.ex. bygglov hos din kommun, ska du enligt den nya lagen få besked på din ansökan inom tio veckor. Ansökan ska vara komplett för att tio veckor ska räknas. Kommunen kan förlänga med ytterligare tio veckor. I beskedet om lov står det vem som är kontrollansvarig, om en sådan funktion behövs. Kontrollansvarig föreslås av byggherren. Beslutet om lov ska kunna vinna laga kraft på ett tydligare sätt, vilket innebär att lovet gäller och det går inte att överklaga."
Från Boverket:
"Kort om nya plan- och bygglagen
I den nya plan- och bygglagen finns det nyheter som gör det enklare och tydligare för dig som medborgare. När du söker t.ex. bygglov hos din kommun, ska du enligt den nya lagen få besked på din ansökan inom tio veckor. Ansökan ska vara komplett för att tio veckor ska räknas. Kommunen kan förlänga med ytterligare tio veckor. I beskedet om lov står det vem som är kontrollansvarig, om en sådan funktion behövs. Kontrollansvarig föreslås av byggherren. Beslutet om lov ska kunna vinna laga kraft på ett tydligare sätt, vilket innebär att lovet gäller och det går inte att överklaga."
Liknande trådar
-
Jag krävs för 400.000kr från hyresvärden för renovering
Försäkringar -
Krävs ny injustering vid byte från M5 till F7 filter?
Ventilation -
Medgivande från grannar
Bygglov -
Renovering tak - byte från Takshingel till Takplåt och färg krävs byggnadslov?
Tak & Vind -
Försäljning av bostadsrätt, medgivande från maka
Juridik