Ser olika tillverkares scheman och undrar om det är en dålig investering utan samtidigt jordspett eller hur det fungerar, om det räcker med överspänningsskyddsmodulen i befintlig central.

• Schematisk illustration av en överspänningsskyddsmodul med anslutningar och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • El-schema av överspänningsskyddsmodul i elektrisk central med märkningar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du visar på översta bilden är ett grovskydd eller blixtskydd och det ska ha kortast möjliga ledning direkt till jord. Annars blir restspänningen för hög och skyddsverkan minskar. Det på nedre bilden har ingen data så det går inte att svara på. Men du behöver veta vad för slags skydd du behöver. "Villa från 1943" är inte tillräckligt för att kunna ge ett bra svar. Val av skydd är mestadels beroende på var huset ligger och hur riskbedömningen för åskskador ser ut. Grovskydd används på landsbygd och där man har luftledning fram till huset.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Ett jordtag för överspänningsskydd är inte absolut nödvändigt, men det rekommenderas.

I första hand ska du se till att alla inkommande ledningar är skyddsutjämnade mot varandra, el, tele, vatten, fjärrvärme etc. Där ska överspänningsskyddet placeras.

Överspänningsskyddet ska se till att det inte uppstår höga spänningar mellan fas och skyddsjord, eller mellan faser.

Sedan ska blixtströmmen tas sig ned i jord. Nätets PEN är ju jordat, ofta på flera ställen. Men visst kan en del av strömmen ta vägen genom huset, t.ex via värmepannan och ha sönder nåt.

Ska du ordna ett jordtag som du vill ha nytta av så ska det göras bra, med lågt övergångsmotstånd, helst under 10 ohm. Det kan bli kostsamt.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Om det är elprylar du vill skydda är det spänningsskillnader mellan olika anslutningar till prylen du ska minimera. Hur spänningen är i förhållande till marken under huset är av liten betydelse.

• Gilla
mcr108s
  • Laddar…
Intressanta bra svar allihop, det är ett grovskydd jag fått rekommenderat pga luftledning in och att det skulle kunna sättas in utan jordtag. Men då undrade jag lite om vilken effekt man faktiskt får av skyddet och fick inget klart svar. Och om avsaknaden av egen jord gör att man lika gärna kan gå på ett billigare skydd?

Foreman säger att skyddsverkan minskar så lite rätt hade jag väl då i mina tankar iaf.

Men sen om jag tolkar det rätt så fungerar skyddet av elektroniken bra ändå och kan jag uppnå skydd där är jag nöjd.

Det här med åskskydd är komplext även om vissa elektriker inte gärna påstår det. Vissa säljer och installerar skydd, men funktionen blir sedan kundens problem.

Det behövs jordtag helst så nära skyddet som möjligt om det ska bli allra bäst. Nu pratar vi alltså om grov/blixtskydd. Det är också därför ledningen högst upp till vänster i din första bild är markerad med minst 16 kvadrat. Längden på jordkabeln är också kritisk, den ska helst vara så kort som bara möjligt, och därför bör jordtaget vara nära skyddet. Vidare ska grovskydd sitta i plåtkapsling, och vanligen sätter man dem i mätarskåp utomhus nära servisen.

Hoppar man över grovskyddet och går direkt på mellanskydd och/eller finskydd (apparatskydd), så kommer större energi att träffa dessa skydd. Med de problem detta medför. Det är därför man har grovskydd, för att minska energimängden av en åskpuls in i den egna anläggningen.

• Gilla
mcr108s
  • Laddar…
mcr108s mcr108s skrev:
Men då undrade jag lite om vilken effekt man faktiskt får av skyddet och fick inget klart svar.
Det går heller inte att ge något klart svar på. Ingenting står emot en direktträff i ledningen. Även med luftledning på landsbygd brukar Elronds mellanskydd vara en bra kompromiss. Det är tåliga och täcker de flesta fall, och inte svindyra att byta vid en kraftigare smäll. Med separata skydd måste du dessutom placera dem med ett antal meter emellan så att inte mellanskyddet trots allt får ta hela smällen.

Du vet bäst hur ofta åskan slår ned och var.

Jordtag är som sagt inte kritiskt. Överspänningsskydden blir inte verkningslösa för det. Viktigare är skyddsutjämning.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
mcr108s mcr108s skrev:
Intressanta bra svar allihop, det är ett grovskydd jag fått rekommenderat pga luftledning in och att det skulle kunna sättas in utan jordtag. Men då undrade jag lite om vilken effekt man faktiskt får av skyddet och fick inget klart svar. Och om avsaknaden av egen jord gör att man lika gärna kan gå på ett billigare skydd?

Foreman säger att skyddsverkan minskar så lite rätt hade jag väl då i mina tankar iaf.

Men sen om jag tolkar det rätt så fungerar skyddet av elektroniken bra ändå och kan jag uppnå skydd där är jag nöjd.
Har du bott i fastigheten länge eller kan fråga tidigare fastighetsägare/grannar om hur ofta de har fått skadad elektronik pga åskan?

Har det skett ett antal gånger att det mesta gått åt skogen bör du nog fundera på att sätta ett grov och mellanskydd samt ta kostnaden för ett bra jordtag.

Om det "bara" är känsligare elektronik som gått sönder kan du förhoppningsvis klara dig med ett mellanskydd.

Och sist men inte minst så hjälper ju de som sagt bara vid vissa omständigheter, resten "skyddar" du via din försäkring. Så jämför kostnaden för att installera skydd med risken för att behöva betala självrisken.
Händer det extremt sällan att något skadas kan det ju vara rätt överdrivet att göra en stor investering i åskskydd, speciellt om luftledningen grävs ned bit för bit.

Om TS vill sätta in skydd är det bättre att välja ett bra kombinerat.mellanskydd tex de nämnda Elrond och insatt på ett bra sätt i rätt punkt. Jordtag som skulle tillföra något här kan vi i de flesta fall glömma det blir lätt dyrt och omfattande. Kräver också lite kunskaper om det ska bli vettigt i olika fall. Rena grovskydd är oftast helt meningslöst och pengarna i sjön. Nivån de gör nytta på är normalt redan ordnat på nätsidan.

Passa på att söka på forumet det har ganska ofta varit uppe bra trådar i ämnet.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Tack alla! Jag tar med mig att inget är 100% när det gäller åska men ett kombinerat mellanskydd grov/mellan är en bra början.

Ganska ny i fastigheten och har nu fyllt på med lite elektronik i form av värmepumpar plus en hel del hemelektronik som därtill har finskydd och dator kopplad till en UPS då jobbar hemifrån. Inte hört något särskilt från grannarna men de är å andra sidan inte så tunga på finelektronik.

Så får vi se hur det går under åsksäsongen och om det behövs mer grejer eller ej...

• Gilla
foreman och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.