Byggahus.se
Grannen i vårt kedjehusområde har grävt ut en jättestor rektangulär grop på baksidan av sin tomt, där det normalt finns en relativt liten gräsyta som hör till fastigheten.Gropen slutar kanske en meter från min tomtgräns. På andra sidan är den lika långt från andra grannen.
Nu har han fraktat dit stenkross och armeringsnät för att gjuta en swimmingpool.

Men jag har inte hört av byggnadsnämnden ang grannsynpunkter så jag undrar ifall en pool är bygglovspliktig eller ej?
Om den vore det skulle väl byggnadsnämnden skicka ut grannhörande, eller hur?

Det är en c:a 1-1.5 m slänt i änden på tomten med tomtgränsen i krönet på slänten.
Han har grävt bort det mesta av slänten och på den plana ytan är det c:a 1 m djupt hål..
Se bild:
1694171467110.png
Staketet i bakgrunden är grannens uteplats.

Kan marklov ha behövts här?

Det är en c:a 1-1.5 m slänt i änden på tomten med tomtgränsen i krönet på slänten.
Han har grävt bort det mesta av slänten och på den plana ytan är det c:a 1 m djupt hål..
Se bild:
Visa bilaga 732867

Jag får nästan känslan att dom tänker bygga upp poolen ovan jord på den ”främre” sidan. För inte ska dom väl ha en jordslänt ner till poolen? Om inte annat kan dom ha tänkt sig någon sorts motfylld mur mot slänten, och sånt kan vara bygglovspliktigt. Kolla med kommunen, en del är kinkigare än andra med ”murar” och sånt.

Se bild:
Visa bilaga 732867

Denna bild är ju tagen mitt under arbetet, då går det inte att säga om det krävs lov eller inte. Man måste se slutresultatet för att kunna göra en bedömning om det skulle krävts marklov.

Grannen i vårt kedjehusområde har grävt ut en jättestor rektangulär grop på baksidan av sin tomt, där det normalt finns en relativt liten gräsyta som hör till fastigheten.Gropen slutar kanske en meter från min tomtgräns. På andra sidan är den lika långt från andra grannen.
Nu har han fraktat dit stenkross och armeringsnät för att gjuta en swimmingpool.

Men jag har inte hört av byggnadsnämnden ang grannsynpunkter så jag undrar ifall en pool är bygglovspliktig eller ej?
Däremot så är det inte ovanligt att det i anslutning till poolen är bygglovspliktigt. Plank, tralldäck, osv.

En pool är ett hål i marken, inget bygglov för det. Nu var det en annan sak med närheten till grannar. Det är ett område med kedjehus och då är det nära till granne med ett plank eller staket mellan. Inkräktar grannen på något vis på din yta, grannen håller sig på sin sida om gränsen vad jag förstår, så bry dig inte, utan låt grannen få sin pool. Det blir inte många centimeter kvar av frimärket till gräsyta som är vanligt för kedjehus och det är upp till dom med det..

Se bild:
Visa bilaga 732867

Jag skulle nog gjort bedömningen att det krävs marklov.

Svar: det är olika.

Men sätter grannen ett pooltak som gör att poolen kan klassas som en byggnad kräver det bygglov. Förenklat, kan man stå i poolen under taket = bygglov.

Svar: det är olika.

Men sätter grannen ett pooltak som gör att poolen kan klassas som en byggnad kräver det bygglov. Förenklat, kan man stå i poolen under taket = bygglov.
Har du något fall där ett normal skjutbart pooltak har bedömts skapa en ny volym som anses göra att det krävs bygglov?