3 057 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Krävs avlopp för att dra in sjövatten?
Hej
Funderar på att dra in sjövatten i fritidshuset. Det finns idag ingen annan möjlighet till vatten i stugan. Måste man ha godkänt avlopp för det? Eller räknas det som att man "bär in vatten"? Skulle i så fall bara vara handdisk- och duschvatten, ej toalett eller diskmaskin.
Funderar på att dra in sjövatten i fritidshuset. Det finns idag ingen annan möjlighet till vatten i stugan. Måste man ha godkänt avlopp för det? Eller räknas det som att man "bär in vatten"? Skulle i så fall bara vara handdisk- och duschvatten, ej toalett eller diskmaskin.
Redigerat:
Det är nog olika noga i olika kommuner och områden. Men jag skulle utgå ifrån att du behöver det. Har du utomhusdusch och en kran på knuten så att du måste bära ut allt vatten ur huset är det nog ok. Men finns det en utslagsvask och eller en dusch inomhus så måste du ha ett avlopp. Och avlopp är tillståndspliktigt.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 221 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 221 inlägg
Så fort du drar ett rör med utgående vatten så är det ett avlopp. I och med att det är BDT-vatten så är det endast anmälningspliktigt men det ställs krav på rening. Med WC så blir det tillståndspliktigt. (BDT kan i vissa väldigt känsliga områden bara tillståndspliktigt men det är ovanligt).
Liknande trådar
-
Plaströr utanför avloppsrör (toa)
Vatten & Avlopp -
Varför rinner inte vattnet undan i handfatet men gör det när jag lyfter ut slangen från avloppsröret?
Vatten & Avlopp -
Installera diskmaskin, vilka kopplingar ska jag ha för avlopp och vatten här?
Kök -
Hur hanterar vi förhöjningsringen i duschens avlopp?
Badrum -
Ett fall för linjeavlopp
Badrum