Byggahus.se

Kräva skadestånd

1. R
    Medlem · Stockholm · 124 inlägg

Remco

Medlem
    Hej alla,

Efter att entreprenören gått i kk, så har nu min KA hamnat i personliga problem och slutför inte avtalet.
    De återstår bara ett utlåtande och en ifylld kontrollplan för att få slutbesked.

Han har inte svarat i telefon och inte svarat på email för att få de sista sakerna ordnade och tiden rinner iväg.
    Undrar vilka möjligheter jag har att kräva skadestånd och hur jag ska gå till väga.

2. Swetrot
    Medlem · Gävleborg · 3 093 inlägg

Swetrot

Medlem
    Finns det någon chans för dig att personligen besöka denna KA, förklara din situation och tillsammans med denne försöka få erforderliga papper ifyllda? Det är den enklaste och snabbaste vägen. Tro mig, det är värt mycket att få honom att slutföra detta.

Juridiskt är sådant där krångligt, tar eoner av tid och risken är att du sedan har en fordran mot KA:s företag som kan vara på obestånd om han tvärnitat så hårt i livet.

• Laddar…
  3. R
    Medlem · Stockholm · 124 inlägg

Remco

Medlem
    Håller med dig. Han är en bekant från tidigare och jag var först fram för allt orolig att något hade hänt honom. Han brukade alltid svara på mail och samtal direkt men det blev knäpptyst. Kollade förbi men han öppnade inte. Mailat honom att jag var tvungen att anta att något hade hänt och att jag skulle kontakta polisen. Då reagerade han att han hade personliga problem. Erbjudit hjälp vilket han inte ville och sagt att han inte bara kan släppa allting sådär. Då skickade han en hastigt ihopklippt kontrollplan och utlåtande kring slutbeskedet vilket byggnämnden inte accepterade. Sedan dess har han vägrat att svara på något. Men nu tappar jag tålamodet och räntan på bygglånet tickar på tills slutbeskedet kommer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.