Byggahus.se

Kräva att ventilation åtgärdas gratis?

1. Wultimurt
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Vi har nyligen gjort ett nytt badrum där ventilationen inte är så bra.
    Det sitter en centralfläkt (radhus från 75) som går genom huset. Utsuget i badrummet är vid dörren och duschen är på andra sidan väggen.

Innan dom började med renoveringen frågade jag om dom skulle använda en Pax-fläkt istället men dom sa att dom skulle använda den befintliga ventilationen. Efter ca 1 månad så är det redan svartmögelsprickar i taket och imman på spegeln är kvar i mer än 30 min. Firman håller med om att det är dålig ventilation och att man borde satt in en Pax-fläkt vid duschen.

Mina funderingar är:
    - Borde dom inte mätt upp luftflöde? Jag frågade om dom inte hade gjort det innan och han sa att dom inte håller på med ventilation
    - Borde vi kräva att det åtgärdas kostnadsfritt?
    - Om inte, vad bör vi betala?
    - Vad ska vi göra med hålet i klinkersplattan där den gamla ventilationen sitter? Byta ut?

2. P
    Medlem · Nivå 7
    - Borde dom inte mätt upp luftflöde? Jag frågade om dom inte hade gjort det innan och han sa att dom inte håller på med ventilation - Det brukar inte snickare/plattsättare/rörläggare göra så det va ju bra att han var ärlig.
    - Borde vi kräva att det åtgärdas kostnadsfritt? - Nej det borde ni inte, varför skulle dom göra det?
    - Om inte, vad bör vi betala? - Ni borde betala för vad det kostar att sätta in en paxfläkt
    - Vad ska vi göra med hålet i klinkersplattan där den gamla ventilationen sitter? Byta ut? - Svårt att svara på då vi inte har en aning om hur det ser ut

Torka av fläckarna i taket med en trasa bara så är det ur världen, antar att taket är målat med våtrumsfärg?