Hej gott folk.
Jag börjar få större behov av en högtryckstvätt och ska således köpa en, vill bara ha lite råd om vilken.

Användningsområden: Tvätta bilen, båten, plattor, asfalt på uppfarten, trädgårdsmöbler mm.

Jag är hänvisad till 1-fas då det inte finns 3-fas på båtuppställningen, däremot finns det 16A.

Stihl re 163 plus har enligt spec mest tryck, 150bar och levererar mest vatten, 650l/h den har även pump i mässing.

Kränzle 1152 ligger i samma prisklass och lovordas överallt på de forum jag läst runt på, den har dock lägre tryck, 130 bar och levererar lite mindre vatten, 600l/h. Även den har pump i mässing.

Stihl re 129 plus är en hygglig slant billigare än de andra två, den har ungefär samma tryck som kränzlen, 135bar men levererar en mindre mängd vatten, 500l/h. Den har pump i aluminium.

Är de två dyrare tvättarna värda sitt merpris eller blir man lika nöjd med Stihl 129?
Känner ingen större lust att betala mer i onödan men har å andra sidan sprungit på att snålheten bedrar visheten vid något tillfälle så har lite svårt att bestämma mig.
Är Stihl 163 kraftigare än Kränzle 1152 i verkligheten eller är det bara på pappret man märker skillnad?

Tacksam för synpunkter.
Mvh
Tedde

Läste att Nilfisk tillverkar tvättarna åt Stihl, läste även att Nilfisk ibland får kritik för lågt tryck. Gäller detta även Stihl? Eller är det en skröna?

Tyvärr har jag inte svaret på din fråga, men Kränzle är ett rätt säkert kort. Jag har en Profi 160, och jag har två saker jag jag inte gillar med den. Den är tung och turbomunstycket är svårt att använda. Det är så starkt att man skadar det man vill rengöra. Man måste skruva ned trycket en del, och glömmer man det står man där, i efterhand lite klokare.

Tillägg:
Om du kollar den här tråden får du lite mer input:
https://www.byggahus.se/forum/verkt...ik-vilken-hogtryckstvatt-fraga-kranzle-2.html

Redigerat:
Stihl är nilfisk, stämmer. Har en 1152 och den gör ett gediget jobb hemma. Köpte altantvätten fr Tyskland, där sparar man typ 50%.. sjukt tung men väldigt nöjd med maskinen.

Har en Stihl RE 129 Plus och tycker den funkar bra, kan bekräfta att Nilfisk-tillbehör passar bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.