Byggahus.se

Kräks på mitt altanmöte med grusgång. Tips mottages.

1. 5.2 racing
    Medlem Nivå 12
    Nån som har en bra lösning på hur fan detta skall bli snyggt??
    Har ej råd att bygga ny altan, grusgången skall möta upp altanen. Vill ha bort trappan som sticker ut i gräset. Tvekar inte för att kapa altanen åt nåt håll. Dörren är den enda dörren just nu till altanen.

Vill gärna få ihop storgatstenens linjer med altanen. Har tillgång till viss granitsten, typ trappsteg.
    Har precis bytt tak och passade på att använda dom gamla pannorna som bärlager till en ny grusgång.
    Skall ev olja altanen svart.

Tips mottages av vem som helst.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    received_10154876791563666.jpeg

2. 5.2 racing
    Medlem Nivå 12
    Skall fulla upp med singel till ovankant storgatsten. Plankan på bilden är i våg.

3. T
    Medlem · Nivå 11
    Två förslag:
    -fortsätt trappen i vinkel runt altanen
    -klä in och sätt staket på den sidan likt på andra sidan trappen

4. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Riv altanen, lägg grus tills du har råd med sten :)

• Laddar…
  5. D09
    Medlem · Nivå 25
    Runda altanen med grusgången Dvs lägg kantsten någon meter utanför altanen ( trappan ) och grusa istället för gräs?

Sväng trappan runt Dvs den rundar hörnet och omfattar även kortsidan

6. K
    Medlem Nivå 2
    Du har en trevlig grusgång, gör som DO9 skrev, fortsätt med kantsten och grusgång, runt altan.

7. 5.2 racing
    Medlem Nivå 12
    Tack för era svar. Uppskattas✌

• Laddar…
  8. 5.2 racing
    Medlem Nivå 12
    Jag hatar trappan och har så gjort i 10 år. Funderar på en sned trappa som kan möta gruset på nåt sätt.

Tyvärr är det höjdskillnad från grusgången ner på gräset.

9. 5.2 racing
    Medlem Nivå 12
    Det blir bara ett steg på kortsidan av altanen, sen kommer gruset höjd.

10. 5.2 racing
    Medlem Nivå 12
    Funderar på att lägga skiffer som en mellandel, då kan jag kanske få till en trappa i stenmaterial istället.

• Laddar…
  11. D09
    Medlem · Nivå 25
    Man skulle kunna ta bort trappan fram. Fortsätta med räcket och ha trappan på kortsidan.

Om det bara är ett steg så gå upp en nivå/steg med stenarna.

12. 5.2 racing
    Medlem Nivå 12
  13. 5.2 racing
    Medlem Nivå 12
    Denna linje kanske är bättre. Sen bygga på altanen det som fattas.

14. T
    Medlem · Nivå 6
    Du nämner i ditt första inlägg att du kan tänka dig att ta bort den befintliga trappan mot gräset. Jag tycker att du ska klura lite på om du har något behov att kunna gå från altanen direkt ner på gräsmattan. Om nej, riv trappan och förläng räcket. Gör en ny trappa ner mot gruset, bestämd dig för hur bred trappan ska vara – ska den vara lika bred som altanen eller ska den vara en mindre trappa? Låt sedan bredden på anslutningen mot gruset (dvs det som du experimenterar med i dina olika provlinjer) bli samma som trappans bredd.

15. 5.2 racing
    Medlem Nivå 12
    Känns redan bättre. Frugan är inne på att ha samma linje som följer huset med stenen.

• Laddar…