Tja!

Lite kryptisk rubrik kanske...? :rofl: Det jag är ute efter är om någon har koll på ungefärliga nivåer på kostnader för att anlägga en enkel grund med olika metoder.

Förutsättningar:
Ett kallförråd ska byggas längs långsidan på ett garage byggt på betongplatta cirka 1995. Förrådet skall bli 7x3 meter och innehålla ved, trädgårdsmaskiner/redskap, cyklar och en fyrhjuling. Inga jättetunga grejer alltså. Vi är cirka 35 kilometer från Göteborg och det är enkelt att komma åt platsen med fordon och maskiner. Marken är redan färdigschaktad och består av stenig jord. Förutom schaktningen är jorden troligen inte rörd sedan den senaste istiden, så den bör inte sjunka mer än den redan gjort.

Det finns 3 huvudalternativ som jag ser det och om någon kan ge mig en fingervisning på kostnader för de olika alternativen vore jag ytterst tacksam. :)
- Anlita firma som gjuter en betongplatta.
- Anlita en firma som lägger en makadambädd.
- Beställer markduk och makadam, hyr minigrävare och padda en helg och gör jobbet själv.

Själv anser jag betongplatta vara extremt överdrivet för ändamålet, tycker det är fullt tillräckligt med makadambädd. Men, det är inte mitt förråd och inte jag som betalar. Misstänker dock att betongplatta är kraftigt mycket dyrare än makadambädd. Mitt mission här är att övertyga den som betalar att inte slänga en massa pengar i sjön i onödan. ;)

Mvh
ToRy

Ingen som har någon generell uppfattning om vad de olika alternativen kan kosta, eller snarare hur mycket dyrare det ena är än det andra?

grävningen är lika dyr i båda första fallen vid beställning av yrkespersonal.
Bara i sista fallet den överlag alltid blir dyrare i slutändan.

7x3=21m2 , 100mm betong á 21m2 21x0.1=2,1m3 . Genomsnittspris i södra sverige för betong utkört 1850:-/m3 , 2,1x1850= 3840:-isch

2,1m3 makadam 8-11 670:-isch + utkörning som kan bli skitdyr för att de bara är en kladd på en vagn som får lasta i sämsta fall 7-8m3

Hyra minigrävare 1870:-/dygn + moms + diesel 1.8tons maskin RAMIRENT/SÄVEDAL

T ToRy skrev:
Ingen som har någon generell uppfattning om vad de olika alternativen kan kosta, eller snarare hur mycket dyrare det ena är än det andra?
Tror den mängden grus passar att handskotta. Att hyra minigrävare och ev transport av denna för att spara en halv dags manuellt arbete verkar kostsamt.

Jag skulle välja bärlager 0-32 (helt lastbilslass) tack vare att materialet innehåller nollfraktion så packar det sej fint vid paddning till skillnad från makadam, skotta ut det för hand i skikt ej tjockare än 7cm och padda eller trampa och vattna för att få en stadig grund.

Kostnad 0-32 är ca 100kr/ton och transport 700-1100kr/h
Gruset bör alltså kosta 1500kr och transporten gissningsvis 1500-2000kr det tillkommer förstås 25%moms så max 4300kr
Hyra av stor padda med transport lär vara kostsamt så trampa gruset eller hyr en "ost" som går att handlasta på släpkärra.

Tack båda för svaren! Sorry för sen respons, jag har varit i Åre en vecka och haft annat för mig. :beer:;)

Om jag ska försöka mig på någon form av sammanfattning så är betongen inte så dyr, ungefär som grus/makadam, fast sen tillkommer formbygge, armering och annat som jag säkert inte tänker på...? Tidskrävande om man gör det själv och dyrt om man lejer in folk?

Minigrävare kanske är overkill för att flytta grus men en mindre padda kanske man kan kosta på sig att hyra en dag... Är en "ost" en mindre padda tro? :thinking:

Även om det tillkommer kostnader för betongplattan så verkar prisskillnaden inte vara så stor som jag trodde... Får fundera på hur jag ska hantera det här. Risken är att jag själv åker på att göra jobbet om jag lägger fram det som att "det här fixar man enkelt själv." :rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.