Byggahus.se

Kostnadsförslag från hantverkare - stämmer inte mot verkligheten

1. K
    Medlem · Stockholm · 197 inlägg

Krillehus

Medlem
    Jag hade tagit in ett par kostnadsförslag för att utföra ett jobb.

Jag valde ut en hantverkare efter totalpris och referens.

Där var det specificerat att jobbet skulle ta 35 timmar. Kostnaden för material var en egen post, samt reseersättning som motsvarar 5 resor tor.
    Enligt avtal så skulle allting extra ske mot en extra kostnad.

Jag valde att anlita hantverkaren.

När det var dags att utföra jobbet så löste han det på 1.5 dag. Dvs 12 timmar total på plats. Det blev inget extra.
    Jag är väldigt nöjd med utfört jobb, så har ingenting att klaga på där.

Däremot när jag fick fakturan så var den mycket riktigt specificerad som 35 timmars arbete och reseersättning motsvarande 5 resor tor.

Vad tycker ni? Är det OK att fakturera enligt kostnadsförslaget fast arbetstiden var typ en tredjedel?

Eller borde det finnas lite moral med här och justera kostnaden efter faktiskt arbetsinsats?

• Laddar…
  2. plåtrickard
    Besserwisser · östergötland · 514 inlägg

plåtrickard

Besserwisser
    Tycker att det låter som att du fått ett fast pris

3. M
    Medlem · 475 inlägg

mojjen

Medlem
    Det beror på om detta har förmedlats som ett fast pris. Dvs hade du fått 35h även om han räknat fel och det tog 50h. . Står det något i stil med uppskattad tid 35h, så bör han absolut korrigera tiden. (Då en uppskattning inte är fast åt något håll)
    Gällande resorna anser jag absolut att de skall justeras. Den tjänsten har han ju verkligen inte levererat. Men även här beror lite på hur han skrivit. Har han angett rese kostnad tex 5x 600:- (exempel). Eller står det resekostnad 3000:_ och du själv har räknat fram till att det bör vara 5ggr? I det sistnämnda så har han tagit ett fastpris, om än oskäligt med utfallet.

Var han själv eller var dom 2 pers? dvs är 12 mantimmar eller kanske 2 arbetare och då det dubbla.
    Jag personligen kan tycka det är lite magstarkt om man specar ca 35h, och levererar 12h, utan justering. Hade varit lättare att svälja om det stod arbetskostnad fast pris 20000:-

• Laddar…
  4. P
    Medlem · Västerås · 1 169 inlägg

Plutus

Medlem
    Jag tycker också det låter som du har fått ett fast pris, Om det hade tagit 50 timmar hade du betalat det då?
    Sen är det ju skillnad på timmar på plats och totala timmar, tid för materialanskaffning och administration kostar också

5. Villa vista
    Allvetare · Stockholm · 1 684 inlägg

Villa vista

Allvetare
    Klurigt upplägg ni har valt. Du måste läsa avtalet eller offerten ordagrant.
    Är det ett totalpris för viss omfattning då får du betala, är det en budget då skall du betala antalet resor + timmarna på plats + ev timmar för inköp material. Admin anser jag skall ligga i timpriset.

• Laddar…
  6. K

Krillehus

Medlem
    Jag har uppfattat det som att jag har fått ett riktpris, så här mycket vill jag ha i timmen och så här många timmar tror jag att det kommer att ta. Hade det t.ex.varit ett fast pris så skulle en specifikation över timmar vara oväsentlig. Vi har aldrig talat i begreppet fast pris för jobbet.

Men jag tror jag har lärt mig en läxa här och i fortsättningen så ska jag se till att vi har ett takpris när jag får ett kostnadsförslag. Dvs löpande räkning upp till ett maxtak för jobbet.

Sen kan jag väl personligen tycka att det är fräckt att man anser sig få betalt för jobb man inte har lagt ner, men då pratar vi moral och inte företagande.

Jag har blivit fakturerad även för planeringstid så det är utöver. De 35 timmarna rör endast jobb på plats.

7. K

Krillehus

Medlem
    Resekostnad är angiven som 6 kr per kilometer i vårt avtal. Han har ganska precis 50 km enkel väg, vilket motsvarar 50 km t.o.r. 5 gånger, alltså totalt 500 km i fakturering. Medans körd sträcka är 50 km tor 2 gånger.

Nej han var ensam, jag var på plats under hela arbetet. Jag arbetade med annat så jag vet precis hur länge han var där.

8. Forlowt
    Medlem · 775 inlägg

Forlowt

Medlem
    Takpris är det du ville ha men hantverkaren verkar trott tro du menat fast pris.

Lyft fråga.. han kan inte mer än bli sur

Men det e klart att mer restid är absurd, det är ingen post att hämta hem vinst i utan den ska väl täcka bilens kostnader... Äääh! Ta det med honom och säg att det var avtalat riktpris och påpeka att du inte sagt fast pris då ..

9. Villa vista
    Allvetare · Stockholm · 1 684 inlägg

Villa vista

Allvetare
    Du skall absolut inte betala planeringstid om du blir fakturerad 35 timmar.

Antingen gäller för omfattningen, typ fast pris: 35h + resor eller budget/nedlagd tid dvs 12h 2 resor+ planering + ev inköp etc.

10. A
    Medlem · 354 inlägg

arowe17

Medlem
    Du skriver "avtal" när du pratar om resekostnader. Vad står det i detta avtalet om pris, budgetpris, uppskattning, timpris, etc. ? Hur är det formulerat? Kan du ta en bild på avtalet och maskera det som kan vara känsligt så som namn, telefonnummer etc.

• Laddar…
  11. G
    Medlem · 4 inlägg

gbt20

Medlem
    Ett riktpris är inte ett fast pris, tycker det låter som att antalet timmar uppskattats, ett timpris lämnats och sen gick arbetet smidigare än väntat. Ett riktpris får inte överstigas med mer än 15% (och då med rimlig motivering) men så klart att det kan bli mindre. Som konsument är det svårt att bedöma en tidsuppskattning och du räknas som svagare part, vilket konsumenttjänstlagen tar hänsyn till. Verkar inte skäligt att betala för resor som inte gjorts eller timmar som inte arbetats, då stämmer ju inte timpriset heller... tid på plats, planeringstid, restid, kringarbete osv ok, men inte hitte-på-tid. Har inget tidigare exempel jag kan hänvisa till men hade i varje fall inte betalat utan att prata med dem om det och vid mothugg kollat av med kommunens konsumentvägledare (gratis).

12. J
    Medlem · 28 inlägg
    Hade det råkat bli 48 timmar hade tråden hetat ”Hantverkare försöker blåsa mig på 13 timmar”. Du fick ett fastpris där han uppskattat arbetskostnaden, vad det sedan blir spelar ingen roll alls eftersom din risk i det hela är noll och intet oavsett hinder på vägen och annat.

13. Katten hasse
    Medlem · 4 inlägg

Katten hasse

Medlem
    Tar man fast Pris så tar jobbet en dag tar man rörligt så tar det en vecka. Sjukt många hantverkare som inte kan bedöma en standardinsats borde finnas regler kring detta. Kolla med allmänna reklamations nämnden . Sen kolla alltid betyg på Google.
    Fick faktura på jobb på fyra dagar men personen har bara jobbat tre dagar. Rörligt avtal

14. Activity
    Medlem · 5 inlägg

Activity

Medlem
    Så är det när man avtalar fast pris. Om jobbet går snabbare så tjänar hantverkaren på det. Tar det längre tid är du vinnaren. Du kan väl inte mena att hantverkaren ska dra av pengar ... hade det tagit längre tid skulle du då betala för det?? Gillar inte din inställning att knorra efteråt iom att du accepterat ett fast pris. I ditt fall är hantverkaren vinnare vad avser timtid o resor. Helt solklart.

15. B
    Medlem · 95 inlägg

Bozzen

Medlem
    Hantverkaren har gjort alla rätt.
    Ändå klagar du

Om de tagit 70 timmar. Hade du betalt 35 extra timmar då

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.