Byggahus.se

Kostnadseffektivast uppvärmning?

1. S
    Medlem Nivå 5
    Hej på er!

Ni som är/har varit i liknande hus/situationer.
    Vad rekomenderar ni för uppvärmning, som är mest kostnadseffektiv?

Vi har nyligen köpt och flyttat till en mysig enplansvilla med källare.
    Enplansvilla 72 kvm med källare ytterligare på 72 kvm, byggt 1952, tegelhus, halva vinden är inredd, resten är råvind.
    Fönstren är från 1990.
    Har en NIBE VVB från 2015 för varmvatten.

Idag har vi en luft/luft pump från 2007 (Blå rektangel vid ingången)
    Frugan är mammaledig så vi använder en Contura 680T vedkamin (röd cirkel i mitten) som primär uppvärmningskälla.
    Går väl åt ungefär 15-20 kg ved /dygn och då har vi mer än lagom varmt!

Huset har ett vattenburet system från 1952 som slutades att användas 2010.
    Pannan är från 1952 ved/olja

Vi har hunnit få en elräkning, 450 kr för 30 dagarsperiod (November månad)

Planlösning källare (ouppvärmt):
    Exakt som bottenvåningen.
    Bad + Klädkammare = Matförråd
    Sovrum 2 = Gillestuga (tom, men har ett element)
    Kök=Tvättstuga
    Sovrum 1 = Pannrum
    Vardagsrum = Garage

Personer man har frågat rekomenderar oftas de de själva har.
    Pellets, Elradiatorer, Luft/luft, luft/vatten o.s.v.

Tankarna går i:
    *Nytt luft/vattensystem på befintlig vattensystem
    *Luft/Luft pump i källaren + pelletkamin istället för dagens vedkamin (sköter sig själv lite mer)
    *Begagnad pelletspanna med ny brännare på befintligt vattensystem.

Redigerat 4 jan 2018 23:45
  2. J
    Medlem · Nivå 6
    Billig investering... Ny lyft/luft i vardagsrummet -> den får mera luft att jobba med än nuvarande plasering i vid ingången och då den är i samma rum som vedkaminen så sprider luftströmmen värmen från kamin bättre också.
    Comfort -> om ni har vattenburen värme i övrigt så en värmekälla till vattnet värmepump, luft/vatten eller bergvärme. beroende på var i landet och önskad comfort/ljudnivå...

3. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Jag är lite i samma läge, funderar förutsättningslöst över vad jag ska ersätt min gamla kökspanna med. Tyvärr måste jag även byta ut det vattenburna systemet då det är byggt för självcirkulation (läcker extremt mycket värme och på slutet även vatten...)

Det jag tänker nu är ett nytt vattenburet värmesystem kombinerat med solfångare till en acctank som matas med alternativt:
    1: Ny kökspanna eller liknande .
    Fördelar: billiga delar.
    Nackdelar: ganska jobbigt att dra in veden i köket, ved innebär ju ganska mycket jobb öht även om det är billigt pga egen skog
    2: Luft/vattenpump kompletterat med lokaleldstäder
    Fördelar: ganska billigt, mindre jobb
    Nackdelar: kräver mer el och mest el när den är som dyrast. Låter.
    3: Bergvärmepump
    Fördelar: Mindre jobb, fungerar bra även när det är kallt. Ger bäst effekt på andrahandsvärdet.
    Nackdelar. Investeringen är avskräckande. Elberoende.
    4. Riktig vedpanna
    Fördelar. Då kan man elda rationellt med ved. Finns även att få tag på till bra priser begagnat.
    Nackdelar: Jag måste bygga till ett pannrum (som iofs skulle ha andra fördelar)

Alternativ jag inte tagit upp:
    Luft/luft: Låter. Ger inte värme när man behöver det som mest. Värmer bara en punkt.
    Pellets i alla former: Dyrt bränsle. Hantering. Elberoende.

Det var mina tankar såhär långt.

Under tiden kör jag med billiga el-element för 99 kr från Jula och eldning i lokaleldstäder.

4. S
    Medlem Nivå 5
    Det jag glömde säga var att det har varit två VVS:are här och kikat lite snabbt på det vattenburna i sammband med annat. De man såg var att systememt verkar vara i fint skick. Det håller trycket på 1.4 bar sedan länge.

Jag bor i Nordöstra delen av Skåne, så Bergvärme är svårräknat.
    Just nu har vi midsommarväder, 6 grader och regn.

Ylven:
    Två saker.
    1. Hur menar du att Luft/vatten är billigt? Jag har svårt att komma under 100 000 kr installerat och klart.
    2. Jag vet att du inte är intresserad av pellets, men denhär har vi varit inne på att ersätta Contura:n med,
    sköter sig själv, stor pelletstank och har luftkanaler som kan ledas till andra rum.
    Nackdelen är att det är ju en låga som brinner i ens hus alltid. (gör det nu också, men du förstår)
    http://www.nordicheating.se/produkt...aminer/thermorossi-ecotherm-7000,-139-kw.aspx

5. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Luft/vatten är billigare än bergvärme, det var endast så jag menade. Lite otydligt från mig ;-)

Att ha en låga som brinner hela tiden ser jag faktiskt mer som en fördel, framför allt för husets hälsa och ventilation. Jag gissar att du har så kallat självdrag? Då förutsätts det att man eldar.

Att installera en pelletskamin med tank och sätta luftkanaler till andra rum är väl inte heller gratis. Vad kostar pelletsen per kWh?

Jag har nyligen köpt ett hus till där det finns en pelletsbrännare i gammal oljepanna och en luft/luft-pump i vardagsrummet. Tankar såhär långt är att en gammal oljepanna i allmänhet hushåller rätt dåligt med värmen, särskilt om det är där vvb:n sitter. Annars är det väl bättre med pelletsvärme i vattensystemet än en ny pelletskamin?

Vad kostar en pelletsbrännare?
    Vad kostar en ny pelletspanna, eller begagnad?

Har ni elektrisk vvb?

6. S
    Medlem Nivå 5
    Helt rätt, luft/vatten är billigare än berg.
    Även lönsammare om man bor här nere -Enligt lokala VVS:aren.

Jag har självdrag i vårt hus.

Värmebaronen säljer en 20 kW pelletsbrännare för 20 000 kr.
    Begagnade pannor är allt ifrån 3000 - 30 000 begagnade.

Enligt folk som har räknat här på forumet och div. energihemsidor är pris på pellets /kWh mellan 58-65 öre.

7. I
    Medlem · Nivå 9
    • Laddar…
  8. dadid
    Medlem Nivå 7
    Snubblade också över polarpumpens erbjudande, vilket torde vara helt lysande för er.
    Poängen med det system som hänvisas till ovan är att installationen är mycket enkel då kompressorn sitter i utedelen så som är brukligt hos Nibe och CTC.
    I första hand fokuserar ni på uppvärmning av huset mha pumpen. i läge två kan ni komplettera med en växelventil för uppvärmning av varmvatten.
    Tills dess kan det vara möjligt att förvärma kallvattnet i pannan innan det går vidare till VVB:n.
    Detta får era befintliga förutsättningar utvisa.

9. S
    Medlem Nivå 5
    Tack för omtanken, men det är en ved kamin och inte panna vi har.
    Pannan till varmvattensystemet är en kol/olja från 1952 :)

10. I
    Medlem · Nivå 9
    Bara ställa dit en liten acktank , helst en med slinga så du kan förvärma ditt vv innan det går vidare till Vvb. Alt köp en beggad elpanna för några tusingar på blocket, får du expkärl styr på köpet. De flesta nibepannor går att docka med luftvatten på iallafall fast kondensering.

11. I
    Medlem · Nivå 9