Byggahus.se

Kostnadseffektiva sättet att åtgärda taket på ladan?

1. L
    Medlem · Dalarnas · 212 inlägg

Lagerstrand Alexander

Medlem
    Hej, Det är så att jag MÅSTE åtgärda detta tak nu,Och undrar hur jag kan göra det på bästa och enklaste sättet samtidigt hålla kostnaderna nere?.
    Det är ett gammalt kan med "spånbitar" och på vissa ställen lär man ju riva ner mycket och lappa på så vis.
    Taket mätte 12,7m * 2,80m och undrar hur stor takytan är?Ligger 450 tegelpannor på varje sida och min tanke var att byta ut dem som är trasiga. Så en pall tegel borde räcka till hela taket.

Det är som värst där träden har stått emot taket,som nu är borta.

Tog några bilder så kan ni gärna komma med ideer :)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20160313_134836.jpg

20160313_134841.jpg

20160313_134904.jpg

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 499 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Ojdå, på tiden kan man säga ja.Du lär behöva lägga nytt undertak, papp och läkt också. Försök få tag på begagnade pannor så kanske du kommer undan billigt i det fall ni kan göra jobbet själva?

3. L

Lagerstrand Alexander

Medlem
    Glömde säga att jag undersökt taket inifrån och det har inte läckt in men det är ju skador längst ut på brädor,och riva kan jag göra själv. Föregående ägare har inte vårdat tomten så bra och därav taket ser ut som det gör :). Har ju sett en del som bara reglat och lagt plåttak över?

4. K
    Medlem · Västra götaland · 326 inlägg

Kaboff

Medlem
    Billigast borde vara masonit eller duk och 45*70 som tegelläkt

5. C
    Medlem · 9 308 inlägg
    Att lägga ett helt nytt undertak och pappa tycker jag definitivt känns som överkurs om man är ute efter det mest kostnadseffektiva sättet. Iallafall om man är ute efter att bibehålla "standarden" och kan leva med att det kommer in någon droppe här och där. Se till att få dit pannor där det saknas så är mycket vunnet och passa på att göra en ordentlig genomgång av vad som är ruttet och måste bytas.

6. L

Lagerstrand Alexander

Medlem
    Ja det tycker jag med,Har inte läckt in något då det byggdes rejält på den tiden :). Men det de mest akuta är ju att byta ut de skadade delarna av taket och pannor samt ny ytterpanel på sidorna.

Den enklaste varianten av byggnadsställning i trä inför sådant jobb,någon som har en bild?

7. Y
    Medlem · Skåne · 6 783 inlägg

Yrrol

Medlem
    Jag är också nybörjade gällande tak, men förra året gjorde jag iordning ett sådant tak, och ska göra 2 till. Håller med att papp är överkurs. Ifall det du har nu höll sisådär 100år utan papp så...

Jag ser inte riktigt men gissar att du har "fiskfjäll" undertak vilket sägs vara riktigt bra. Man får försöka lappa med oljehärdad masonit antingen bitvis eller över hela. Finns delade meningar om masonit dock. Jag hoppade över masonit helt då stugans tak var av plankmodell.

Jag tror det är besvärligt att lyckas hitta rätt pannor, och jag tror att dina övriga pannor är i dåligt skick. Jag bytte alla och föreslår nog att du ska överväga det också. Jag högtryckstvättade mina och visst många var fina. Men plöstligt så spricker dom och så blir det ett evighetssmålagande år ut och år in. 8307kr för nya monier 2 pannor till hela ditt tak.

En viktig uppdatering är att lägga till ströläkt. Jag ser någon enstaka ströläkt men bär den verkligen upp bärläkten ordentligt? Du måste få taket att andas lätt mellan undertak och pannorna. Så inte skit och annat fastnar.

Sen innan du lägger nedersta raden så dit med fågelband..

Ifall du ska envisas att punktlaga så kan jag tipsa att liten handhållen batteri-bladsåg är himla trevligt att jobba med när man ska kapa bort kass bärläkt och annat.

Enklast är att ha en traktor med stor skopa att stå i. ;)

Redigerat 13 mar 2016 17:48
  8. C
    Medlem · 9 308 inlägg
    Jag skulle helt klart avvakta med att byta allt tegel till det är dags för en ordentlig takrenovering. Det är ett j-kla projekt jämfört med att byta några trasig pannor varje säsong, och det känns bakvänt att kosta på nytt tegel på ett halvmögigt undertak.

9. L

Lagerstrand Alexander

Medlem
    Ja det är ett gammalt tak med fiskfjäll. Har inte rivit så mycket så vet inte om det finns ströläkt under bär läkt? Hur pass mycket ska jag riva ner för att sätta oljehärdad board/masonit innan jag sätter bär/ströläkt? .8000kr tyckte jag var dyrt. Räkna på ca att byta ut till 240 nya pannor från byggmax som skulle gå på ca 3000kr. Men det kan juändras då inte snön smällt på andra sidan än :). Tack så mycket för tipset om bladsågen :). Jag har ju batteri driven tigersåg, men det funkar inte va?

• Laddar…
  10. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 259 inlägg

prototypen

Medlem
    "Fiskkjällen" heter takspån och fungerar lika bra som papp som undertak.
    Ska du lappa med masonit måste du lägga ända uppifrån nocken eller få in masoniten under spånet ovanför masoniten så inte kondenset rinner in under masoniten.

Bäst är att lägga nya takspån, men den konsten är väl nästan utdöd.

Protte

11. L

Lagerstrand Alexander

Medlem
    Alternativet annars riva bort takspånet och dra på masonit på hela sen bärläkt/ströläkt. Efter att man bytt ut dem ruttna träbitarna under spånet.

12. U
    Medlem · Sörmland · 185 inlägg

Ulric

Medlem
    När jag flyttade hit till gården "ärvde" jag ett tiotal uthus med tak som i bästa fall såg ut så där. Nu är det väl bara vedboden kvar att åtgärda.

Börja med att plocka av allt tegel. Var försiktig med att gå på taket, trävirket är ruttet. Du kommer att finna att en hel del tegel är sönderfruset och inte värt att återanvända. Det är iofs inget problem, begagnat tegel är billigt.

Sedan plockar du bort bärläkten. Den lär inte heller vara något att spara på.

Om undertaket går att behålla kan du lägga på masonit. Sedan på med ströläkt, bärläkt och pannor. Det går bra att använda olika sorters pannor om de läggs så att det är samma sort i "kolumner", detta eftersom pannor från olika bruk har olika profil.

Om man får häda lite så är plåt väldigt mycket mer praktiskt än tegel på tak som man inte har lust att ägna en massa tid åt att underhålla. Jag har inte behövt göra stora operationer på några plåttak, däremot var alla tegeltak i mycket dåligt skick efter att inte ha underhållits på några decennier. Det räcker att en panna blåser bort eller halkar på sned så är förfallet igång. Fast det är fint med tegel.

• Laddar…
  13. A
    Medlem · dalarna · 1 911 inlägg

ArneTW

Medlem
    bort med tegel, byt bärläkt om det behövs och skruva dit tp20-plåt.

är det en lada behövs inte ett supertätt undertak, eventuell kondens torkar bort av sig själv.

/ATW

• Laddar…
  14. L

Lagerstrand Alexander

Medlem
    Ska jag riva bort takspånet också för att kunna se var jag måste laga undertaket?. Har ju sett på dem jag plockat ner hitills gjort sitt. Sen tänker jag mig när tegel, läkt och takspån(om jag ska tabort takspånet) är borta att lägga över pressening, för ett break där Ett tag :)?

15. L

Lagerstrand Alexander

Medlem
    Ska väl tillägga att det är omgjort innuti till garage.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.