Byggahus.se

Kostnadsberäkning garageuppfart

1. L
    Medlem · 544 inlägg

Låset

Medlem
    Hej!
    Sitter och räknar lite på vad det skulle kunna tänkas kosta att göra uppfart.

Utgångsläge:
    Norra delen av landet, så kommer behöva isolera för att inte få tjälskott etc.
    Storlek, ca 9x15 meter, 135 m2. Vet ej exakt då huset inte är byggt, får springa och mäta mer noga sen, men ungefär så. Se gulmarkering på bild nedan.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-5-7_15-2-1.png

Geotekniks undersökning:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-5-7_15-4-29.png

Det geotekniska säger mig inte jättemycket, men jag har förstått att det finns sämre förhållanden.

Drömmen är en snygg plattsättning, har tillgång till padda, och kan mest troligt lägga plattor själv, bara underarbetet är gjort.

Så det som behöver göras är (vad jag läst mig till):
    1. Gräva ur. Ska ta in pris på detta. Massor kan användas på egen tomt, annars finns folk i området som behöver. Gräva ur 45 cm?

2. Isolera. Den här punkten är jag mest osäker på. Hur tjock isolering behövs? Vilken sort, EPS, XPS? S100, S200? Läser man på nätet finns alla varianter.
    Räcker det med 100 mm isolering?

3. Bärlager, 0/32. ca 30 cm?

4. Stenmjöl, 3 cm. 0/4

5. Plattor + fogsand

Ska givetvis prata med folk i branschen, men då jag misstänker att jag kan få lite olika svar beroende på vem jag frågar så tänkte jag försöka bygga på mig lite egen kunskap först, och här brukar ju folk vara bra på att dela med sig :D

Så vad säger ni?
    Observera att ovanstående är skrivet av en total amatör, så det är stor chans att jag missat något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.