751 läst · 2 svar
751 läst
2 svar
Kostnader för radiatorinstallation
Har nyligen anlitat en rörfirma som jag genom tidigare arbeten fått stort förtroende för, som gjorde vp-installation innerdel LV-pump. Installerat 8 radiatorer på 3 slingor. Den ena slingan hade jag fördragit med pex 75%. ingjutet i betong, efter avsyning av annan rörfirma.
Dom övriga två slingorna har jag gjort allt förberedande bilande, borrande, sågande + köpt in (separat) och monterat radiatorer på väggar - och efter ök med vvs-firma + branschstandardmått.
Jag har dimensionerat radiatorer då huset är annorlunda och har stora volymer och mycket fönster.
För installation av vp innerdel + anslutning av 3 slingor och fördelare får jag nu en räkning på 70 tkr, material 40 tkr, arbete 30 tkr. Då är min installation till hälften färdig på 200m2. (Återstår också en rotigare del med två våtutrymmen i olika våningsplan som kommer kräva en hel del timmar och material).
Utedelen installation betade jag 25 tkr för till kyltekniker + elektriker.
Pannan kostade mig 98 tkr.
Har tagit allt på löpande räkning, och fått vänta 4 mån på slutförande inkl en köldperiod i dec då räkningnarna rusade.
Känns detta rimligt? Har försökt jämföra med dom trådar och artiklar som finns här,
totalt har jag fått betala 200+ tkr (98+70+25+20 (radiatorer) = 213 tkr) för att få huset uppvärmt (hjälpligt), men installation bara färdig till 50%.
(ska naturligtvis göra en genomgång och räkna på vad diffen i kostnad är mot att köpa allt själv).
Timmarna på plats har jag hållt reda på och dom är lite saltade (ca 15-20%), men kan ju vara för materialplock etc.
Dom övriga två slingorna har jag gjort allt förberedande bilande, borrande, sågande + köpt in (separat) och monterat radiatorer på väggar - och efter ök med vvs-firma + branschstandardmått.
Jag har dimensionerat radiatorer då huset är annorlunda och har stora volymer och mycket fönster.
För installation av vp innerdel + anslutning av 3 slingor och fördelare får jag nu en räkning på 70 tkr, material 40 tkr, arbete 30 tkr. Då är min installation till hälften färdig på 200m2. (Återstår också en rotigare del med två våtutrymmen i olika våningsplan som kommer kräva en hel del timmar och material).
Utedelen installation betade jag 25 tkr för till kyltekniker + elektriker.
Pannan kostade mig 98 tkr.
Har tagit allt på löpande räkning, och fått vänta 4 mån på slutförande inkl en köldperiod i dec då räkningnarna rusade.
Känns detta rimligt? Har försökt jämföra med dom trådar och artiklar som finns här,
totalt har jag fått betala 200+ tkr (98+70+25+20 (radiatorer) = 213 tkr) för att få huset uppvärmt (hjälpligt), men installation bara färdig till 50%.
(ska naturligtvis göra en genomgång och räkna på vad diffen i kostnad är mot att köpa allt själv).
Timmarna på plats har jag hållt reda på och dom är lite saltade (ca 15-20%), men kan ju vara för materialplock etc.
Redigerat:
Det var dyrt. Felet du gjorde var att köpa värmepumpen själv i stället för att be om en offert på färdig installation av en värmepump. Då hade du även kunnat köra schablon rot på hela det belopet inkl hårdvaran (själva värmepumpen)
jag försökte beställa det med installation, men det skulle ta 12 mån (juni), nu fick jag pumpen på 2 mån. Enl min erfarenhet hade min firma inte sökt rot för ngn pump (material).H H-Thomasson skrev:
har någon egna summor att jämföra med för installation L/V-pump, resp radiator-installation? Rören kostar ju vad dom kostar, men själva anslutningarna/kopplingarna verkar ju vara detsomspringer iväg.
Liknande trådar
-
Slippa kostnader för tillval, tips?
Hustillverkare -
Förbereda ny tomt - kostnader samt maskiner
Grund & Markarbeten -
Inblick i kostnaderna för att ladda hemma?
Laddboxar & Elbilar -
Kolla upp el/driftkostnader inför husköp?
Köpa & Sälja hus -
Luftvattenvärmepump eller solceller för att sänka mina driftkostnader
Värme allmänt