Byggahus.se

Kostnader för gasspis

1. sirimiriam
    Medlem · 2 inlägg

sirimiriam

Medlem
    Hej!
    Vi ska göra om i köket och funderar på att välja gashäll istället för el. Vi är en familj på fyra och lagar rätt mycket mat, typ som en vanlig familj gör. Någon som har erfarenhet av gashäll och vet ungefärliga kostnader? Hur mycket gas gör en av med / år och vad kostar det då? Något annat en bör tänka på?

//Siri

2. Ljus
    Husägare · 744 inlägg

Ljus

Husägare
    Gasspis är underbara att laga mat på.
    Vi har en själv. Blir oftast frustrerad när jag lagar mat på andras elspisar, även induktionshällar. Galet irriterande att touchknapparna aldrig gör som jag vill:mad:

Gasol köpt på bensinmacken är dyrt men det finns firmor idag som fyller på lösvikt till halva priset. Att göra en uppskattning av er förbrukning vågar jag mig inte på. Vi förbrukar ca 20-30Kg per år.

Priset för en spis/häll styrs helt av er plånbok. Går att köpa i spannet från 3-4000 upp till ett par hundratusen kronor. Finns ofta begagnade i så gott som nyskick på blocket i regioner med stadsgas. Tänk bara på att dessa måste byggas om med nya dynor, mm för att fungera med gasol.

Däremot finns det en hel del regler att förhålla sig till när man har gasspis såsom att flaskan ska förvaras i välventilerat utrymme utomhus. Att gasröret in i huset till spisen ska vara av viss sort, osv. Men det går att googla fram samt att fråga om butiken som säljer spisen har någon installatör att rekommendera lokalt.

Lycka till med gasspisen:)

Redigerat 30 nov 2017 16:27
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.