Vi är en bostadsrättsförening där vi hyr ut en lokal till fotvårdsverksamhet. Nu har tillsynsmyndigheten begärt att få se ett godkänt OVK-protokoll. Ventilationsfirma har besiktigat och konstaterat att befintlig ventilation är undermålig och kan inte godkännas. För att få ett godkänt OVK behövs installeras ett SWEGON- aggregat R2 samt ny kanaldragning, för en kostnad på ca 70 000 kr. Ska vi som hyresvärd stå för denna kostnad eller kan man kräva hyresgästen på den kostnaden?

Föreningen äger normalt ventilationsanläggningen efter som det ligger på föreningen att se till att OVK klaras. Så jag skulle säga att om inget annat avtalats i kontrakt med hyresgästen (skulle låta konstigt i mina öron) så ligger det på föreningen att uppgradera ventilationen. Sedan får ni väl se till att hyran sätts efter kostnaderna.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja eftersom det är en lokal dit allmänheten har tillträde så ställs krav på att ventilationen ska nå standarden i dagens regelverk. Och det ligger på fastighetsägaren föreningen att ordna detta. Och det ska ske utan dröjsmål så man bör som förening agera snabbt för att följa lagen.

70 000 kr är ju rätt små pengar som snart betalar igen sig via hyran.

I det senaste hyresavtalet mellan brf och nuvarande hyresgäst, daterat 2015-01-01 står det att hyresgästen är betalningsansvarig för sådana renoveringar som är förknippade med myndighetskrav. Kan vi kanske åberopa det och isf be hyresgästen själv fixa med

….ventilationsarbetet och därmed även stå för kostnaden av detsamma?

• Gilla
Wideström
  • Laddar…
Det är väl ingen renovering utan grundläggande ventilationskrav som krävs i lokalen oavsett verksamhet?
Om det varit en verksamhet med ökade krav förutom grundläggande ventilation (typ lackeringsverkstad) så faller det på hyresgästen men inte annars. Tycker och tror jag.

E Eva52 skrev:
….ventilationsarbetet och därmed även stå för kostnaden av detsamma?
Allt över 0,35 l/s och m2 golvyta är lagkravet verksamhetsberoende och bekostas av hyresgästen.

Claes Sörmland
E Eva52 skrev:
I det senaste hyresavtalet mellan brf och nuvarande hyresgäst, daterat 2015-01-01 står det att hyresgästen är betalningsansvarig för sådana renoveringar som är förknippade med myndighetskrav. Kan vi kanske åberopa det och isf be hyresgästen själv fixa med
"Renovering" var en olycklig term i kontraktet för föreningens del eftersom det är en term som handlar om förnyelse av något gammalt och utslitet. Det hade varit tydligare om det t ex hade stått "ändring av lokalen eller dess tekniska system som föranleds av krav från myndighet".

Så jag är inte säker på att ert avtal ger er möjlighet att alls kräva ersättning av hyresgästen. Men har ni försökt ställa det kravet på hyresgästen och vad säger denne?

Jag skulle inte låta hyresgästen pilla med föreningens ventilationssystem. Om det inte blir korrekt utfört så sitter föreningen där med ansvaret och nu börjar viten löpa från kommunen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.