3 005 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Kostnaden för sutteränghus mot markhöjning
Hej!
I framtiden hade jag tänkt mig att bygga en 1-plans villa på min tomt men jag har ett litet huvudbry: Större delen av tomten sluttar ett par grader och precis i mitten sticker en bit av urberget upp (med "en bit" menar jag kanske en dm eller två).
Min fråga är ifall det är billigare att bygga ett sutteränghus, med risken att behöva spränga/bryta i berget eller att höja marknivån tillräckligt mycket för en 1-plans villa?
Jag har nämligen hört att markhöjning inte är snällt för plånboken men jag har hört samma sak om att arbeta i berg...
P.s
Jag vill ju själv ha 1-plans, men det är ju även en kostnadsfråga! Jag räknar i runda slängar med 160kvm, oavsett hustyp.
I framtiden hade jag tänkt mig att bygga en 1-plans villa på min tomt men jag har ett litet huvudbry: Större delen av tomten sluttar ett par grader och precis i mitten sticker en bit av urberget upp (med "en bit" menar jag kanske en dm eller två).
Min fråga är ifall det är billigare att bygga ett sutteränghus, med risken att behöva spränga/bryta i berget eller att höja marknivån tillräckligt mycket för en 1-plans villa?
Jag har nämligen hört att markhöjning inte är snällt för plånboken men jag har hört samma sak om att arbeta i berg...
P.s
Jag vill ju själv ha 1-plans, men det är ju även en kostnadsfråga! Jag räknar i runda slängar med 160kvm, oavsett hustyp.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad har ni för erfarenheter av rikatronic 4 på RIKA kaminer. Värt merkostnaden? Vad tycker någon här??. Kan man räkna hem merkostnaden på något sätt.
Ved, Pellets, Flis -
Trasigt och fel fönster till bygge, vem står för merkostnaden?
Juridik -
Vem ansvarar för kostnaden för asbestsanering vid renovering till ett fast pris
Juridik -
Läckage golvbrunn (installerad av firma) i brf. Vem ska stå för kostnaden?
Badrum -
Ungefär hur stor del av kostnaden för ett stambyte avser att återställa det som rivits?
Vatten & Avlopp