Hej!

I framtiden hade jag tänkt mig att bygga en 1-plans villa på min tomt men jag har ett litet huvudbry: Större delen av tomten sluttar ett par grader och precis i mitten sticker en bit av urberget upp (med "en bit" menar jag kanske en dm eller två).

Min fråga är ifall det är billigare att bygga ett sutteränghus, med risken att behöva spränga/bryta i berget eller att höja marknivån tillräckligt mycket för en 1-plans villa?

Jag har nämligen hört att markhöjning inte är snällt för plånboken men jag har hört samma sak om att arbeta i berg...

P.s
Jag vill ju själv ha 1-plans, men det är ju även en kostnadsfråga! Jag räknar i runda slängar med 160kvm, oavsett hustyp.

Ett annat alternativ är att du murar upp en grund och fyller inuti och sedan gjuter en vanlig platta ovanpå. Vi har gjort på det sättet och slapp då fylla en massa runt omkring för att få rätt höjd på huset.

Tack för snabbt svar!

Det är ju något att tänka på. Har det någon betydelse att jag hade tänkt ha platta och golvvärme (vattenburen)? Jag tänker mest på tyngden och hur kraftig muren behöver vara.

Nej, vi har en "vanlig" platta med ingjuten golvvärme. Grundmuren är murad av leca på en gjuten sockel. På högsta stället tror jag det är 7 varv med leca dvs 1,4m + sockel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.