Byggahus.se

Kostnaden för att byta värmesystem

1. Csm84
    Medlem Nivå 1
    Hej

Vi har nyligen köpt hus i Småland med direktverkande el och luft luft i vardagsrummet på övervåningen. Huset är en plans med källare. 123kvm + 123kvm. Öppen spis finns i källaren. Huset är från 70 talet och i original skick. Vi håller på totalt renoverar hela övervåningen just nu. Vi funderar på att byta till luft vatten värmepump eller bergvärme. Det blir en kostnad för rör dragning och 17st vattenburna element också. Jag själv jobbar som elektriker i cirka 2 år och på mitt jobb finns en VS avdelning. Har fått offert på mitt jobb att inne delen och ute delen och rör dragningen samt 17 st element skulle kostar cirka 250 000 kr efter rot avdrag. Tycker det lätt dyrt men det kanske är så...? Skulle vara intressant för att veta hur mycket det har kostat er som har gjort samma konvertering?

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17
    Man brukar räkna 5-7' per element. 17st blir 85-119'
    Sen tillkommer en luft-vatten värmepump runt 100'
    Bergvärmepumpen är lite billigare men med borrhål typ 70+50 ~120'

Så rimligt pris totalt skulle jag säga är 185-239

Hur ser planlösningen för huset ut, tycker det låter mycket med 17st element

3. J
    Medlem · Nivå 10
    Stämmer med de uppgifter jag har läst om med ca 7-8 tkr per radiator totalt plus en luftvattenvärmepump av hyfsad storlek som räcker till. Dock tycker jag det låter något för lite med 17 radiatorer till 123+123 kvm för att ge jämn värme. Skulle vilja ha några till men det beror på planlösningen.