Hej! Undrar om någon kunnat hjälpa mig med prisexempel på saker som behöver göras utomhus. Detta då jag bor i en liten håla och halvkänner dem man kommer be om offert - och det känns lite pinsamt att erkänna att man inte har råd haha.
Källaren används bara som tvättstuga och förvaring, men har senaste året märkt att kläder som förvarats där något år luktar mögel - så antar att det är dags för en dränering (har redan en luftavfuktare där som verkar hjälpa föga). Huset är byggt 1950 och är aldrig dränerat. Ca 15 löpmeter av huset ligger under jord. Det finns fönster i källaren så runt 1,5m ”djupt” skulle jag tippa på att det är. Vad kostar det att hyra in någon till att utföra en dränering här, ungefär? Bor i blekinge om det spelar någon roll!
Utöver dräneringen så har jag en stödmur som lutar. Den är mellan 1.40 och 1.80 hög ungefär och ca 15 m lång. Den har i dagsläget en gjuten trappa i mitten också som jag skulle vilja ersätta med en gjuten trapp närmre huset istället (muren avslutas liksom in i hörnet på huset). Jag vill inte bygga en lika hög mur igen utan antar att jag behöver söka bygglov och förhoppningsvis få beviljat en mur som är ca 50 cm hög och att resten blir en slänt där jag kan ha lite buskar o sånt istället. Vad muren är i för material spelar mindre roll, så kom gärna med förslag på prisvärda val!
Ungefärligen vad skulle ni säga att detta går på? Pratar vi om 200 000 eller 600 000 liksom?
Extremt tacksam för varenda svar!

T
Om du söker på forumet här så hittar du en del information om dränering, t ex så finns den här artikeln: https://www.byggahus.se/bygga/vad-kostar-dranera

Vi har dränerat runt vårt hus i olika omgångar med två olika grävare där vi köpte in material och gjorde jobbet själva utom grävning och återfyllning.

Vår erfarenhet är att om man är "normalhändig" så är det inte svårt att göra jobbet, även om det är lite tungt att kärra grus. Beroende på hur tomten ser ut och hur nära man kan få grus tippat och hur tillgänglig tomten är för en grävmaskin så kommer det att vara något man kan göra på helger och kanske någon semestervecka.

Första vändan med dränering (en långsida ca 15m) så grävdes det också för en utbyggnad och då var det med en ganska liten grävare. Andra gången blev en gavel (8 m) med samma lilla grävmaskin och båda gångerna var det även lite buskar som skulle flyttas.
Sista vändan blev det motstående gavel och långsida med en större grävmaskin. Det var stor skillnad på tiden det tog att gräva så en större grävare är att föredra även om de tar mer per timme.

När vi gjorde sista grävningen så tog det ungefär en (kort) dag att gräva ner ca 1,8 m och någon meter brett inklusive lite slänt ut från grunden. Återfyllningen gick på en förmiddag.
Med den lilla grävaren så var det mycket långsammare, men även mer att göra första vändan så den är svår att jämföra med men bara gaveln med den lilla grävaren tog en heldag för utgrävning och mer än en halv dag att återfylla.

Vi har "turen" att ha lerjord och sandlager i skikt, så vi stötte aldrig på några egentliga problem med grävningen utom att hantera massorna - det blir "sjukt" mycket som ska läggas upp bredvid schakten - så beroende på hur det finns plats med det så kan man behöva köra undan material vilket tar tid och kan kräva en liten bobcat eller så.

Som du förstår så är det hart när omöjligt att säga något mer om ert projekt om man inte vet jordmån, ev risk för sten/berg, plats på tomten för att komma fram med grävare och lägga upp jord osv. För själva materialet så kan du ju ladda hem en monteringsanvisning för Isodrän/Pordrän och se hur och vad som ska göras och sen räkna på vad materialkostnaden blir (på ett ungefär).

Vi valde ett lager skivor, då det var i första hand dränering och inte isolering av källaren som var målet, men vi har fått några grader varmare i källaren på "köpet" med samma uppvärmning.

Angående stödmuren så har jag inte mycket att bidra med, men det kan ju vara vettigt att ta det efter dräneringen när tomten ändå kommer vara uppgrävd och "förstörd" och ni kanske kan använda samma firma för grävning.

Största skillnaden blir på hur svårt det är att gräva - min blev hutlöst dyr och tog riktigt mycket tid pga dom var tvungna att spräcka berg och stötte på div. patrull. Har du sand är det däremot mycket enklare (skillnaden kan vara enorm e.g. 200k vs. 700k)

N Nyatag skrev:
Största skillnaden blir på hur svårt det är att gräva - min blev hutlöst dyr och tog riktigt mycket tid pga dom var tvungna att spräcka berg och stötte på div. patrull. Har du sand är det däremot mycket enklare (skillnaden kan vara enorm e.g. 200k vs. 700k)
Vad jag vet så är det i regel sand, huset är byggt högt upp på en kulle intill en å och överallt vi har grävt hittills har det varit väldigt mycket sand. Men vet inte när nuvarande plattläggning osv som är typ runt hela huset lagts. Kan ju hoppas på att det alltid legat där så dom inte fått för sig att gräva ner en gammal oljetank eller något. Men är rätt stor tomt, så vet inte hur stor risken för att man skulle gjort det just nära huset är…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.