Hej!

Vi har köpt tomt, förra året, och tänkte bygga hus… så småningom…nja. Kanske iaf.

Vi träffade ett par hustillverkare förra året och vi gillade en av dem som ritar personliga hus och bygger dem i fabrik (dvs inte lösvirke).

Detta har visat sig bli otroligt dyrt på 2 år. När vi utforskade hustillverkare som gör såhär (innan vi köpte tomten) när vi började processen låg priset för väldigt hög standard, i stockholm, på ca 34000m2. Nu ligger, nästan två år senare, ligger på ca 42000m2. Jag vet. Jag vet. Inflation. Putin. Osv.

Vi vill fortfarande bygga hus men vi undrar nu över prisskillnaderna mellan de olika byggformerna.

När vi pratade med fhv för ett år sedan låg de på ca 25000m2 för liknande hus mot 34000m2 huset.

Vi antar därmed att lösvirke är billigare.

Finns det ännu billigare byggformer? Tex att vända sig direkt till något hantverkarbolag? Typ ponera att vi vänder oss till en av de hantverksbolagen som hustillverkarna vänder sig till för att resa stommar eller bygga i lösvirke. Borde inte det bli billigare då alla påslagen försvinner?

Vi har bra koll på vvs, el, markarbete, kök, och ytskikt. Vi är också väldigt duktiga koordinerare/projektledare. På husdrömmar verkar många specialprojekt inte gå via de stora hustillverkare, varesig det är prefab eller lösvirke.

Stämmer uppfattningen att:
Unika arkitektritade hus som byggs i fabrik är dyrast. Följt av lösvirkes hus via någon i stil med fhv. Följt av att köra allt som delad (samordnad?) entrepenad och välja aktörerna direkt mdn underställa dem ett hantverksbolag?

obs att vi inte alls tänker på kataloghus. frågan gäller bara unika objekt.

P
När vi jämförde priser för ett hus på 150 kvm hos en prefabtillverkare var denna 500 000 kr billigare än det företag som byggde samma "unika" hus i lösvirke. Prefabtillverkaren hade även mycket mer tilltagen isolering, men saknade "lyx-grejer" som Miele när det kom till vitvaror. Sånt som Miele intresserar dock oss inte alls och jag väljer hellre ett mer välbyggt hus. När jag även jämförde dom två företagens bokslut hade prefabtillverkaren bättre siffror och verkade gått mer stabilt än det andra alternativet.

Jag gissar på att mycket handlar om hur företaget har det ekonomiskt och vad för risker dom är villiga att ta för att ta sig an projektet.

Hur mycket det skiljer sig mellan delad entreprenad och liknande vet jag inte. Det enda sättet är att ta reda på det själv. Finns säkert andra på forumet som gjort på det viset som kan säga hur det gick.

Ska man hoppa över själva hustillverkaren och enbart vända sig till snickarfirman för att få offert på färdigt hus får man väl höra sig för och fråga om det ens är möjligt. Jag vet inte hur snickarfirmor som vanligtvis jobbar mot husföretag ställer sig till att jobba direkt mot kund på det viset. Allt du ser på Husdrömmar och Grand Designs verkar ju inte alltid gå så bra...

P P-KAR skrev:
När vi jämförde priser för ett hus på 150 kvm hos en prefabtillverkare var denna 500 000 kr billigare än det företag som byggde samma "unika" hus i lösvirke. Prefabtillverkaren hade även mycket mer tilltagen isolering, men saknade "lyx-grejer" som Miele när det kom till vitvaror. Sånt som Miele intresserar dock oss inte alls och jag väljer hellre ett mer välbyggt hus. När jag även jämförde dom två företagens bokslut hade prefabtillverkaren bättre siffror och verkade gått mer stabilt än det andra alternativet.

Jag gissar på att mycket handlar om hur företaget har det ekonomiskt och vad för risker dom är villiga att ta för att ta sig an projektet.

Hur mycket det skiljer sig mellan delad entreprenad och liknande vet jag inte. Det enda sättet är att ta reda på det själv. Finns säkert andra på forumet som gjort på det viset som kan säga hur det gick.

Ska man hoppa över själva hustillverkaren och enbart vända sig till snickarfirman för att få offert på färdigt hus får man väl höra sig för och fråga om det ens är möjligt. Jag vet inte hur snickarfirmor som vanligtvis jobbar mot husföretag ställer sig till att jobba direkt mot kund på det viset. Allt du ser på Husdrömmar och Grand Designs verkar ju inte alltid gå så bra...
:D allt verkar ju inte alltid gå bra är en understatement.

Billigast är att direkt anställa två kunniga byggnadsarbetare som för upp ett lösvirkeshus på timpenning och som får timlön plus skälig ersättning för verktyg och arbetskläder för det.
Fast det förutsätter dels att husägaren/arbetsgivaren har ett stabilt sunt förnuft och en viss kunskap om byggande och så förutsätter det rätt arbetare som man känner till och vet vad det går för och ett arbetsavtal som går ut på att om någondera sidan börjar gyckla med någonting osakligt avslutas arbetsförhållandet omedelbart.

I Finland är det här ett ganska vanligt sätt att bygga. Jag arbetar så till största delen och trivs med det. Fast det förutsätter rätt sorts folk på båda sidorna och mycket kunskap både från arbetarna och kunden/arbetsgivaren.

• Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.