Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Kostnad öppna upp icke bärande vägg

1. D
    Medlem · 9 inlägg

duttsson

Medlem
    Hej, Vi har köpt ett 70-talshus och funderar på att öppna upp mellan kök och vardagsrum där det tydligen funnits en dörr tidigare. Har någon en idé om vad vi bör budgetera för detta? Väldigt grovt räknat såklart.

Vi har inte flyttat in än så kanske ändrar oss men trivs med öppen planlösning som vi har i lgh idag och vi vill gärna ha med en rimlig kostnaden i vår budget kommande år.

Tack!

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 258 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Normalt kanske en dag rivning för två.
    Och en dag inlämnad lister
    Det blir väl ca 15000 efter rot.
    Kanske 3000 i material.
    Sen kan det ju kräva eljobb utöver det.
    Och ev målning/tapeter.

• Laddar…
  3. Z
    Husägare · 134 inlägg
    Posta lite bilder och mått så är det lättare att göra en uppskattning.
    Kommer ni göra det själva eller ta in hantverkare? Nu för tiden, speciellt sommartid under pågående Corona, så har alla hantverkare väldigt mycket att göra vilket driver upp priserna ordentligt. De behöver inte fler jobb så de ser till att bara ta jobb som lönar sig extra. Grovt uppskattat kanske 2-3 dagars arbete för 2 man, beroende på hur mycket finlir som behövs för att få det snyggt. Jag personligen gillar dessutom att räkna i överkant. Sen drar det iväg ibland pga egna val, t ex att ni kanske vill lägga om golvet i båda rum så att det blir lika dant utan tröskel. Sen kanske elen behöver fixas då ni tar ner vägg, tapetsera om väggen med kanske beroende på hur rivningen går till.

2 pers * 24 timmar * 650 kr / tim = 31 200kr i arbetskostnad. Sen kommer en del material + deras påslag vilket kanske drar upp det 10 000kr till. Totalt ca 40 000kr före rotavdrag. Har du tur kanske du hittar en snabb hantverkare, kanske kan det rent av utföras med bara en person också beroende på hur stort det är. Så intervallet kan ju hamna mellan 20 - 40 tkr, men snarare åt det högre skulle jag tro i dessa tider.

Bäst är att ta dit ett par hantverkare för att lämna en offert så får du ett riktigt prisförslag baserat på exakt ditt uppdrag.

• Laddar…
  4. D
    Medlem · 9 inlägg

duttsson

Medlem
    Tack för era svar. Det kostar alltså så mycket för en sån liten öppning som en dörr där det tidigare varit öppet? Vi är ännu ohändiga så vet inte om vi kan göra så mycket själva...

5. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 258 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Om det bara är dörren ni vill öppna blir det en annan sak, ja uppfattade det som att hela väggen skulle bort.
    Ska det bara i en ny dörr där det funnits förut så borde 10tkr räcka gott o väl.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · 131 inlägg

Maestrono

Medlem
    Är det ett gammalt dörrhål som är igensatt? Utmärkt förstaprojekt för ovana (om man har intresse). Köp en hammare och en kofot så löser du det själv.

7. D
    Medlem · 9 inlägg

duttsson

Medlem
    Tack för era svar trots min otydlighet, nu känner jag mig lite lugnare, kanske det blir ett projekt för oss att prova då! Resten av väggen vi skulle vilha ha bort är bärande så det får i såna fall bli vid en framtida renovering av köket, men vi hade gärna öppnat upp den gamla dörren åtminstone.

8. T
    Medlem · Sö · 2 931 inlägg

TheGame

Medlem
    Äger man hus och inte skiter pengar måste man inse att man måste göra mycket själv. För dyrt att köpa alla tjänster.
    Det där projektet fixar ni. Sen blir man "händigare" av att bo i hus då man inser hur mycket man måste göra själv :)

• Laddar…
  9. D
    Medlem · 9 inlägg

duttsson

Medlem
    Ja det har du helt rätt i, jag tycker jag tar i i vår budget men just detta blev jag lite chockad över. Såg att Byggmax har en guide vi säkert kan använda och sedan rådfråga någon händig! https://www.byggmax.se/ta-upp-nytt-dörrhål-i-en-icke-bärande-vägg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.