Jag och min fru funderar på att köpa ett hus som behöver göras om på många sätt. Ca 190 kvadrat i två plan + källare. Det som behöver göras:
- Bila källare, ta bort reglade väggar, ordna ytskikt för att kunna ha sovrum där.
- Byta tak.
- Fixa alla golv (lägga in trägolv).
- Tapetsera om alla rum.
- Bygga ett badrum i källaren.
- Plantera häckar / sätta upp staket runt trädgården (ca 600 kvm).

Vad skulle ni säga mellan tumme och pekfingret att det här kommer gå på och ta i tid?

Välkommen till Byggahus!

Den tråkiga sanningen är att för många tar det tio år och kostar en skilsmässa.

Överväg att bygga nytt istället, nyckelfärdigt till ett överkomligt pris med en i förväg bestämd inflyttningsdag.
Trädgården, häckarna och staketen tar lika lång tid på ett nybygge som på en gammal kåk.

• Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
Det beror helt på egen insats typ rivas och bära ut i ett växelflak / Container det kan få ner kostnaderna. Kostnad 1/2-1 miljon.
Här är det flera olika firmor inblandade, dom som fixar taket står inte och bilar upp källaregolv för att där lägga avlopp.
Totalentreprenad brukar bli dyrare. Fler led inblandade, men kanske mindre bekymmer.

Redigerat:
GlobalCitizen GlobalCitizen skrev:
Jag och min fru funderar på att köpa ett hus som behöver göras om på många sätt. Ca 190 kvadrat i två plan + källare. Det som behöver göras:
- Bila källare, ta bort reglade väggar, ordna ytskikt för att kunna ha sovrum där.
- Byta tak.
- Fixa alla golv (lägga in trägolv).
- Tapetsera om alla rum.
- Bygga ett badrum i källaren.
- Plantera häckar / sätta upp staket runt trädgården (ca 600 kvm).

Vad skulle ni säga mellan tumme och pekfingret att det här kommer gå på och ta i tid?
Det beror helt på hur ni gör det. Anlitar ni hantverkare eller gör ni allt själva? Det kan ju ta flera år, om ni ska göra det själva på kvällar och helger.

H
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det beror helt på hur ni gör det. Anlitar ni hantverkare eller gör ni allt själva? Det kan ju ta flera år, om ni ska göra det själva på kvällar och helger.
Kan ta? Med en sån omfattande renovering tar många dvs om TS arbetar heltid. Sen drar de flesta renoveringar med sig renoveringar som man inte hade tänkt från början. Antigen att man hittar fel eller så tänker man när golvet ändå är uppbrutet så lägger man golvvärme osv. 2-3 miljoner får man nog räkna med. Sen ork, frustration och kraft. Vissa arbeten måste dessutom utföras av behöriga hantverkare.

Vi har tänkt att leja ut allt då vi båda jobbar heltid med väldigt krävande jobb (ofta övertid i vården) och tre barn. Villan är i Stockholm hyfsat centralt.

Ja om ni anlitar för jobben så går det ju snabbare men blir dyrare. Fixa källaren med badrum, byta tak och plantera häck kan ni ju göra efter att ni har flyttat in. Men lägga in trägolv och tapetsera om alla rum, 1-2 månader? Jag antar att golvet måste läggas innan ni tapetserar så de kan inte jobba parallellt.

Sedan blir det väldigt rörigt att ha för många projekt igång samtidigt. Bättre att ta ett i taget så att ni har koll och att ni får hämta er mellan projekten.

Jag höftar friskt utan att veta något om hur stort taket är eller vilka material ni ska ha: Räkna med 1-2 miljoner kronor. Gör det viktigaste först. Ta in minst tre offerter från varje typ av entreprenör.

Redigerat:
Ta in minst tre offerter från varje entreprenör.
Ta in några offerter på aktuell del av renoveringen istället ( tex badrumsrenovering ) visar det sej att TS hittar nån bra byggfirma som gör tillräckligt bra jobb till rimlig kostnad på utsatt tid kan man sen överväga att anlita dem på timme till nästa det av renoveringen.

Samma som bilar källare, lägger tak och gör badrum?

Ta in minst tre offerter från varje entreprenör.
Hur menar du @Marlen Eskilsson att det skulle hjälpa TS,?
En offert per entreprenör är ju bra så man kan välja utförare..

Räkna grovt 10000 kr/m2 för totalrenovering plus taket, så 2-2,5 mnkr. (Inkluderar el & vvs)

Jag har precis gjort liknande minus tak och 155 m2 och mycket eget arbete samt anställd snickare och hamnade på typ 1-1,5 mnkr. Det var dock inklusive ny el, vvs, värmepump samt fönsterrenovering mm.

Jag höll på i knappt 1,5 år med en person som jobbade heltid hela tiden.

• Gilla
grovspacklarn
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur menar du @Marlen Eskilsson att det skulle hjälpa TS,?
En offert per entreprenör är ju bra så man kan välja utförare..
Aha jag hade missat att skriva "typ av" entreprenör. Har lagt till det nu.

Fairlane
Med sovrum i källaren så skulle jag också lägga på för ventilation och utrymningsvägar (om det inte finns)

Jag tror 2-3 miljoner är bra att ställa in sig på, givet att man är en relativt duktig beställare. Om man är lite halvslapp beställare som inte orkar ta in extra offerter eller bråka lite med hantverkarna om merkostnader osv så är det 3 mkr+.

• Gilla
Nyatag och 3 till
  • Laddar…
GlobalCitizen GlobalCitizen skrev:
Vad menar du med "bila källare"? Är det att bila upp golvet och gjuta nytt med isolering under, eller är det något annat du tänker på? Hur stor är i så fall ytan på källaren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.