Hej, tittar på ett 70 tals hus med betonglatta källare oklart om isolering eller ej, inga synliga duktskador med viss lukt enligt besiktningsrspporten. Direktverkande el genomgående idag, någon har satt in ett par wxtra luftvärmepumpar men inget cngtralt system, Ca 50 kvm källare umder mark och 130 i markplan på bjälklag. Vad bör jag rälna med för kostnad per kvm ungefär för att installera vattenburen gvv, antingen med luftvärmepump eller om det går att norra en bergvärmebrunn ? det är ett radhusområde och inte säker på att det går att få tillstånd för borta. :)

Om bottenplattan är isolerad så är det för tunnt för golvvärme.
För ett antal år sedan räknade man ca 10 kkr per kvadratmeter golvyta när man valde vattenburna radiatorer.

ok låter rimligt, blir det påbyggnad då med några cm som äter in i den redan låga takhöjden ?

Oavsett värmesystem, är "viss lukt" en varningssignal. Det luktar problem. Det kanske luktar fukt och/eller mögel? Det kanske luktar kloranisoler från pentaklorfenolbehandlat virke? Det luktar utgifter.
Nu när det är all time high för utbud på bostadssajterna finns definitivt fler hus att köpa, hus utan lukt. Kanske rent av hus som redan har vattenburet uppvärmningssystem.

Ja klar varning men det reflekteras också i priset, så jag räknar med omfattande renovering, tilläggsisolering, fönsterbyte, mm - vad ör worst case förutom rivning ?

Worst case är att riva, göra om och göra rätt - och så blir det ändå inte bra eftersom huset är illa konstruerat, och problemen återvänder.
Det behöver förstås inte bli så, även ett fuskbygge från 70-talet kan vara torrt, fint och friskt - om det är byggt på rätt ställe. Naturligt väldränerad grusås, exempelvis.

Underbart, jag bor typ 1 km bort och det är gammal sjöbotten under bägge husen - mitt eget står i alla fall på en pålad torpargrund från typ 90-alet. just saying…

Tjoho, eller vad en ska säga. Det behöver iofs inte vara samma typ av mark 1 km bort, även om det ofta är det. De gamla sjöbottnarna brukar kunna vara stora områden. Ett halmstrå är att kolla SGU:s kartor.

Verkar i alla fall vara borrbart, 35 friköpta hus som delar på vv i en gammal elpanna som byttes förra året till en BVP med tre hål, så det är ju positivt. Sedan är ju alla husen egna fastigheter så det är mestadels direktverkande el kombinerat med FVP eller LVP.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.