Byggahus.se

Kostnad markarbeten för förråd

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi har tänkt att sätta upp ett litet oisolerat förråd på baksidan där gräsmattan möter naturtomten. Vid gräsmattan är det blött och ska först dräneras (detta ska företaget som fixat marken göra på garanti) och på naturmarkssidan är det stenigt och sluttar uppåt.

Vi är inga byggare direkt och har ingen koll på hur detta borde göras eller vad det kan tänkas kosta. Nu kollade vi vad de skulle ta för urgrävning, borttransport av massor och fyllning av singel. De ville ha 12 000 + moms. För att sätta dit plintar också ville de ha 4000 kr till.

Jag tycker det låter som väldigt mycket i och med att hela boden kanske går på 15 000 inkl. moms. Är det någon som har koll på priser på markarbeten? Kan det vara rimligt att det kostar så mycket?

Tack på förhand,

Anna

2. T
    Medlem Nivå 10
    jag tycker det kan låta rimligt med urgrävning, bortforsling av massor samt fyllning. Hur svårt är det att ta sig med grävare/lastbil till platsen?hur djupt har de tänkt gräva?lägger de duk med?..
    /
    M

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Hej och välkommen till forumet.

Det behöver inte alls vara något fel på det priset, men det kan även vara aningens saltat. Svårt att veta utan att veta precis alla förutsättningarna.

Jag drar ur mitt minne att jag gav ca 16-18.000:- för markarbetet för vårt 40kvm garage.

Då grävde han ut till schaktbotten under garaget (grunt, ca 30 cm djupt) drog av allt ytskikt (stubbar, sten och blåbärsris m.m) framför garaget, ca 60 kvm, grävde ett dike för VA och elservis, ca 25 meter långt.
    Sen ingick det i det priset även leverans av ca 40 ton stenmaterial (0-32 och 8-16) och lite grov utspridning av detta.

Då låter ert pris lite högt.
    Men i vårt fall var det enklast möjliga grävning, bra fin mark och att gräva precis vid vägen där han kom med lastbilen, så det var enkelt att både få dit maskinen och gruset.

Sen ingick det absolut inget annat, ingen borttransport av material, inget fix av grusytan såsom att padda den eller få den jämn och helt horisontell, inget fix med dränering osv.

Det ramlar snabbt på arbetstimmar när "finliret" ska börja. Jag vet inte riktigt hur mycket sådant som ingår i er offert.