20 144 läst ·
46 svar
20k läst
46 svar
Kostnad kyltekniker installera luft/vatten-värmepump
Sida 1 av 4
Jag tänker köpa en luft vatten värmepump, en Mitsubishi Ecodan split.
El och vvs är förberett, men kylteknikern vill ha 10k för att installera pumpen.
Är 10k ett normalpris för en kyltekniker? Tyckte det kändes dyrt men det kanske är ett normalpris?
El och vvs är förberett, men kylteknikern vill ha 10k för att installera pumpen.
Är 10k ett normalpris för en kyltekniker? Tyckte det kändes dyrt men det kanske är ett normalpris?
Okej, kollade lite snabbt på mitsubishis hemsida och där verkar det gå en vattenslinga mellan inne och utedel. Dom skriver även att den inte kräver kyltekniker för installation. Kanske är en annan modell du kollat på?
Edit, var en annan utedel då.
Edit, var en annan utedel då.
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
Jag har precis fått offert på värmepump, 1st element, och installation som kommer gå på 98500:- just den värmepumpen kan jag köpa själv för 74000:- och ett element kanske kostar 4000:-.
Så han vill nog ha runt 20000:- för installationen.
Så han vill nog ha runt 20000:- för installationen.
Om allt är förberett och det inte är några konstigheter eller långa avstånd så borde det vara ungefär samma arbetsinsats som att installera en luft-luft-varmepump. Kanske en timme extra för inställning och injustering av prylarna.
Men det är ju tyngre saker, så ska man bära/köra saker på plats så räknar man kanske att man behöver vara två personer?
Men det är ju tyngre saker, så ska man bära/köra saker på plats så räknar man kanske att man behöver vara två personer?
E Ernfrid skrev:
Tycker du 10 tusen är dyrt så rekommenderar jag dig göra det själv.
Hur tänker du ?
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Det låter dyrt om det enda hen behöver göra är inkoppling av gasrör, isolering och vacumpumpning.
Tog drygt 1.5 timme för motsvarande jobb när jag kopplade in min Nibe split. Så det blev 700kr x 2h.
Men som sagt så var då allt på plats, EL och VS inkopplat och jag stod för driftsättning.
Tog drygt 1.5 timme för motsvarande jobb när jag kopplade in min Nibe split. Så det blev 700kr x 2h.
Men som sagt så var då allt på plats, EL och VS inkopplat och jag stod för driftsättning.
Våran luft/luft pump kostade 3500 för installation. Har du frågat mer om hans installationskostnad, vad gör han för 10000?
Kan nog säga att 10k är billigt i sammanhanget.
När vi satte in vår Mitsubishi förra hösten så tror jag arbetskostnaden landade på ca 28k innan ROT. Då var dock varesig den gamla pannan borta, elen förberedd eller liknande. Var svårt att motivera att göra förbereda den biten själv då besparingen var näst intill obefintlig.
De tar i regel ut en schablonskostnad på installationen.. kommer inte ihåg exakt vad den är men har för mig att det är ca 30% på materialets på värmepumpens kostnad.
När vi satte in vår Mitsubishi förra hösten så tror jag arbetskostnaden landade på ca 28k innan ROT. Då var dock varesig den gamla pannan borta, elen förberedd eller liknande. Var svårt att motivera att göra förbereda den biten själv då besparingen var näst intill obefintlig.
De tar i regel ut en schablonskostnad på installationen.. kommer inte ihåg exakt vad den är men har för mig att det är ca 30% på materialets på värmepumpens kostnad.