3 926 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Kostnad Fönsterbyte Slutet På 80-talet?
Hej,
Ärvde ett hus av min farfar förra året som jag sålde och nu är det som bekant dags att deklarera.
Under slutet på 80-talet så bytte min farfar och farmor fönster i hela kåken och detta ska nu tas upp i deklarationen. Enligt skatteverket kan detta betraktas som en grundförbättring varför inte 5 års regeln gäller.
Dock finns det inga kvitton kvar på detta och farfar och farmor tog heller aldrig någon lån på detta utan betalade allt kontant.
Nu undrar jag vad detta kan ha kostat och vad är skäligt att ta upp i avdraget?
Någon som har någon ide vad priserna kan ha legat på under slutat av 80-talet?
Det handlar i alla fall om en kåk med 8 fönster där varje fönster består av två så att säga, fönstren öppnas av två små så att säga, hoppas någon förstår vad jag menar.
Tack på förhand.
Ärvde ett hus av min farfar förra året som jag sålde och nu är det som bekant dags att deklarera.
Under slutet på 80-talet så bytte min farfar och farmor fönster i hela kåken och detta ska nu tas upp i deklarationen. Enligt skatteverket kan detta betraktas som en grundförbättring varför inte 5 års regeln gäller.
Dock finns det inga kvitton kvar på detta och farfar och farmor tog heller aldrig någon lån på detta utan betalade allt kontant.
Nu undrar jag vad detta kan ha kostat och vad är skäligt att ta upp i avdraget?
Någon som har någon ide vad priserna kan ha legat på under slutat av 80-talet?
Det handlar i alla fall om en kåk med 8 fönster där varje fönster består av två så att säga, fönstren öppnas av två små så att säga, hoppas någon förstår vad jag menar.
Tack på förhand.
Kan du göra avdrag för något din farfar gjorde?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Hej själv Nian99, välkommen till forumet!Nian99 skrev:Hej...
Nu undrar jag vad detta kan ha kostat och vad är skäligt att ta upp i avdraget?
Någon som har någon ide vad priserna kan ha legat på under slutat av 80-talet?
Det handlar i alla fall om en kåk med 8 fönster där varje fönster består av två så att säga, fönstren öppnas av två små så att säga, hoppas någon förstår vad jag menar...
Nu blir det lite gissningar, men kan kanske vara en vägledning
Fönstren du syftar på är väl tvåluft-fönster, dvs i en karm med mittstolpe sitter två bågar bredvid varandra.
Min gissning är att de kostade 1200 kr per styck i början på 80-talet.
Säg 3 timmar per fönster i monteringstid.
Och arbetskostnaden med moms och allt (inget ROT-avdrag då inte) kan ha varit 200 kr per timme.
Det skulle ge
1200 x 8 + 200 x 3 x 8 = 14400.
Kanske någon med bättre minne kan lämna exaktare uppgifter.
En anledning till att man inte brukar besvära sig med att bråka med sådana här siffror är väl att de,
med senare tiders prisstegringar på fastigheter, förefaller löjligt små, närmast felräkningspengar.
Det hade varit annorlunda om man fått räkna upp summorna med inflationen,
som man kunde göra förr.
Visst kan summan vara liten men allt som gör att skatten blir mindre är välkommet i detta fall.KnockOnWood skrev:Hej själv Nian99, välkommen till forumet!
Nu blir det lite gissningar, men kan kanske vara en vägledning
Fönstren du syftar på är väl tvåluft-fönster, dvs i en karm med mittstolpe sitter två bågar bredvid varandra.
Min gissning är att de kostade 1200 kr per styck i början på 80-talet.
Säg 3 timmar per fönster i monteringstid.
Och arbetskostnaden med moms och allt (inget ROT-avdrag då inte) kan ha varit 200 kr per timme.
Det skulle ge
1200 x 8 + 200 x 3 x 8 = 14400.
Kanske någon med bättre minne kan lämna exaktare uppgifter.
En anledning till att man inte brukar besvära sig med att bråka med sådana här siffror är väl att de,
med senare tiders prisstegringar på fastigheter, förefaller löjligt små, närmast felräkningspengar.
Det hade varit annorlunda om man fått räkna upp summorna med inflationen,
som man kunde göra förr.
Har även skickat förfrågan till några fönsterfirmor.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det slog mig att det finns en annan möjlighet också:
Inköpspris och lagfartskostnad
Fyll i priset du köpte fastigheten för vid punkt 3.
Men först lägger du till utgifter för lagfart och
eventuella pantbrev. Har du ärvt fastigheten,
fått den i gåva eller genom bodelning ska du
använda den tidigare ägarens inköpspris.
För
fastigheter som är köpta före 1952 kan inköpspriset
beräknas till 150 % av fastighetens
taxeringsvärde
år 1952.
Saxat från
http://www.skatteverket.se/download/18.3684199413c956649b5657f/1360749289279/379.19.pdf
Inköpspris och lagfartskostnad
Fyll i priset du köpte fastigheten för vid punkt 3.
Men först lägger du till utgifter för lagfart och
eventuella pantbrev. Har du ärvt fastigheten,
fått den i gåva eller genom bodelning ska du
använda den tidigare ägarens inköpspris.
För
fastigheter som är köpta före 1952 kan inköpspriset
beräknas till 150 % av fastighetens
taxeringsvärde
år 1952.
Saxat från
http://www.skatteverket.se/download/18.3684199413c956649b5657f/1360749289279/379.19.pdf
Den har vi använt oss själva tillsammans med öppna yrkanden för utbygge som saknade underlag. Sedan är det upp till skv att godkänna eller underkänna.KnockOnWood skrev:Det slog mig att det finns en annan möjlighet också:
Inköpspris och lagfartskostnad
Fyll i priset du köpte fastigheten för vid punkt 3.
Men först lägger du till utgifter för lagfart och
eventuella pantbrev. Har du ärvt fastigheten,
fått den i gåva eller genom bodelning ska du
använda den tidigare ägarens inköpspris.
För
fastigheter som är köpta före 1952 kan inköpspriset
beräknas till 150 % av fastighetens
taxeringsvärde
år 1952.
Saxat från
[länk]
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Skatteverket har en "hjälpblankett" där man kan lista sina förbättringsutgifter
”Förbättringsutgifter” (hjälpblankett SKV 2197).
http://www.skatteverket.se/privat/b.../info/2197.4.19b9f599116a9e8ef3680002032.html
Där står
"Blanketten ska inte lämnas till Skatteverket men bör sparas
eftersom Skatteverket kan begära in en redogörelse för
förbättringsutgifterna."
Fast numera använder man väl hellre Excel.
Utgifterna tar man upp på K5 blanketten punkt B. 4
Om man saknar kvitton anger man det på "hjälpblanketten",
så gör SKV en rimlighetsbedömning.
”Förbättringsutgifter” (hjälpblankett SKV 2197).
http://www.skatteverket.se/privat/b.../info/2197.4.19b9f599116a9e8ef3680002032.html
Där står
"Blanketten ska inte lämnas till Skatteverket men bör sparas
eftersom Skatteverket kan begära in en redogörelse för
förbättringsutgifterna."
Fast numera använder man väl hellre Excel.
Utgifterna tar man upp på K5 blanketten punkt B. 4
Om man saknar kvitton anger man det på "hjälpblanketten",
så gör SKV en rimlighetsbedömning.
Klicka här för att svara
