kostnad för reparation av skorsten

11k läst  6 svar

1. B
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Har en skorsten som inte är tätt och som dessutom är förkort, den måsta förlängas ½ meter.
    Skorstensgubben påstår att höjning av skorstenen med ½ meter bara kostar ca 8-10000 kronor. Tycker det låter orimligt dyrt!
    skorstenen är alltså av tegel,man måsta ta bort kronan,förlänga skorstenen o sedan gjuta ny krona.

Är priset inte förhögt?
    För glidgjutning av rökkanalen tar han 1300 kr/meter exk moms.

2. P
    Medlem Nivå 10

Re: kostnad för reparation av skorsten

Hejsan..

Själva glidgjutningen brukar ligga på ca 1200:- (plus/minus några hundra)

min skorsten har dåliga fogar ovan noc, att mura om den tror jag dom skulle ha ca 8 tusen för att göra..

Så ja det är svindyrt..!

Tydligen så brukar dom bygga en plattform runt skorstenen o bara det tar ju en del tid om man nu säger som så..

3. L
    Medlem Nivå 2

Tycker spontant att det låter dyrt. Materialet borde ligga på runt 1500 :-. Detta baserat på om de går 16 stenar per varv a 7 kr per sten, till detta tillkommer en säck bruk per varv á ca 50 kr per säck. Varje varv bygger ca 75 mm med fog inräknat så en halvmeter bör det behövas ca 120 stenar till. Går väl åt ca 75-100 kg betong till gjutning av krona till en kostnad av ca 200 kr. Sen behövs ju lite formvirke till kronan säg 200 kr till. Tar han 8000 kronor för något som borde ta max 1,5 dagar så tar han 6500/12 timmar= 540 per timme exkl material.

4. lastkaj
    Medlem Nivå 8

För ett par år sedan fick min svärfar ett pris på glidgjutning på 1000 kr/m. jag frågade aldrig om det ink eller ex moms.

5. S
    Medlem Nivå 1

Hej

Är man lite lite händig klarar man av själv att få till en snygg reparation.  Gjorde själv en rep på det som var ovan noc.  Knackade bort alla stenar ovan noc och murade dit nya och var noga att lägga stenarna som dom låg tidigare. Murningen blev inte så snygg...så jag la ett putsnät runtom och putsade upp hela skorstenen, skit snyggt om jag själv får säga. (Lite mer pill och tidsåtgång än vad jag trodde från början).  Nu håller jag på och petar i rör i två av kanalerna. En för eldstaden (dyrt) och den andra till köksfläkten.  Byggde även en lite ställning runt skorstenen av lösvirke, funkade superbra.   Allt tog lite tid men det var det värt för pengarna man sparar.

Kom igen och våga !  //Stefan

6. S
    Medlem Nivå 1
    Tar och lånar tråden lite...

Vi måste foga om samt gjuta ny krona och skulle behöva lite mer info samt beskrivning hur man gör samt vilka verktyg mm som behövs!

Någon som har en skiss/foto på hur man bygger plattform att stå/sitta på?

Vad använder man för verktyg för att skrapa ut den dålig fogen?

Hur gjuter man kronan, samt bygger formen?

7. F
    Medlem Nivå 1

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: