Kostnad för plåttak?

41k läst  19 svar

1. 7
    Medlem Nivå 2
    Jag har ett slätt pulpettak med 10 graders lutning. Yta ca 100 kvm. Papp är lagd och nu väntar jag bara på att få kontakt med någon vettig plåtis för att lägga dubbelfalsat plåttak (standard plåtröd).

Någon i forumet som har en grov uppskattning av pris för detta ?

2. S
    Medlem Nivå 5

Re: Kostnad för plåttak?

ca 500:- ex moms / m2

3. saturnus
    Medlem Nivå 11

500:-/m2 låter avskräckande. Jag är också klar med mitt pulpettak 120kvm. Jag skall lägga Icopals deccra tak, och fick loss detta för 107:-/kvm. (ett klipp)

4. C
    Medlem Nivå 1

Ska också lägga om mitt tak och är intresserad av Decra, men törs man fråga vart man köper detta för 107:- /kvm ?

5. O
    Medlem Nivå 3

500kr tycker jag är lite överkant. 200kr för material+moms +jobbet är närmare min verklighet. Zink tak kostar 500kr/kvm i material.

6. H
    Medlem Nivå 4

200+moms+jobbet... då är du väl uppe i typ 500:-  ::)

7. H
    Medlem Nivå 4

...fast materialet kostar typ 100:-/m2... men totalt hamnar du nog runt 500:-/m2 ändå...

Falsat går ju inte direkt att jämföra med typ Decra...

8. M
    Medlem Nivå 1

HUr e det med genomföringar genom taket?? Ventilation, skorsten?? Det är dessa setaljer som kostar om du ska ha falsat...
    Om du ska ha bandtäckt och inte skivtäckt (skivtäckt vet jag inte nämligen) så bör en duktig plåtare täcka ytan på 3 dagar. Sedan kommer någon dag för att tillverka plåtarna...Sedan lite tid förvindskivor, etc... Sedan är det detaljer som kostar...
    Plåten e inte så dyr. Tror att Aluzink kostar runt 100-110 plus moms /m2...Lackad plåt e billigare tror jag....

Har precis plåtat mitt tak i aluzink. ca 160 m2 halvvalmat tak med en kupa som e halvvalmad. Inkl. huva på skorsten (skorsten e också klädd), samt takstege och fotränner (Dessa är dyrare än hängränner, men det är lättare för plåtaren att jobba..)
    Hade fått ett takpris på 100000+moms. Slutade på 87000+moms.
    Nu känner jag plåtaren, så jag fick ett bra pris...men det var fortfarande vitt, så så mycket billigare var det inte. Här (nordöstra skåne) kostar en plåtare mellan 300-400 kr/ h plus moms...

Så om du räknar 5 dagar = 40h a 350 kr + moms = 14000 +moms
    Material 100 m2 * 1.05 * 100 = 10500 + moms (räknar ca 5 % svinn)
    Sedan kostar hänränner, klammrar etc en del..
    Så någonstans runt 30000+moms...
    Då ska tilläggas att då räknar jag inte underarbete, dvs pappa taket...

Sedan e det ett j*vligt snyggt tak

9. saturnus
    Medlem Nivå 11

Hej, ledsen jag inte såg Din fråga tidigare. Svar, nej jag kan inte berätta var jag handlade det till återförsäljarpris.
    http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/DSCN1394.jpg

10. ornet
    Medlem Nivå 5

Spinners på en släpkärra!
    Då är det är seriöst :)

11. saturnus
    Medlem Nivå 11
  12. ornet
    Medlem Nivå 5

Det är så jädrans snyggt så nu skickade jag in en prisförfragan till Beijer
    Blir väl vettlöst dyrt, men jag måste kolla upp det :)

13. saturnus
    Medlem Nivå 11

Jag har gjort allt själv, så kostnaden för hantverkare utgår. Men kostnaden för hantverkare blir densamma för billig som dyr plåt. Taket får man se som en investering. Totalt med sidoplåtar, takränna (150mm) skruv +, ligger på 17.000:- = 120kvm. Och så får man ett tak, man gärna tittar extra på ;) Här i Skåne är Areco stora säljare av detta tak. http://www.areco.se/index.php?id=63&L=1

14. ornet
    Medlem Nivå 5

Fick offerten idag
    210m2 Decra
    inklusive allt mtr från underlagstak till nockpannor.
    72´"fucking"tusen kronor. 340kr/m2

Kommer nog att satsa på galvad pannplåt. 120kr/m2 + övrigt mtr

Förövrigt ett av de snyggaste garagen har du ialla fall

15. saturnus
    Medlem Nivå 11

Jag hör att Du har god smak ;D, tack, men den där saab sonetten du har som profilbild, var den så lyckad? ;D

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: