Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Kostnad för passivhus/lågenergihus

1. eriksten93
    Medlem · 1 inlägg

eriksten93

Medlem
    Hej!
    Vi har som ambition att dra igång med vårt husbygge till nästa sommar/höst. Tanken är att vi eventuellt ska bygga med passivhus-standard. Tomten är köpt och frågan om markarbete+platta är redan utredd. Vi sitter just nu och jämför flera alternativ på leverantörer för byggnadsstommen.

Har någon erfarenhet av hur byggkostnaden förändras med en byggnadsstomme för passivhus/lågenergihus? Vore guld om någon kunde skicka sin byggkalkyl. Funderar även på hur övriga kostnader förändras. Ställer det högre krav på platta, dragningar osv?

Vore supersnällt med lite stöd i frågan.

/Erik

2. L
    Medlem · Boden · 615 inlägg

Låset

Medlem
    Tja!
    Till att börja med, var i landet ska du bygga?
    Nu vet jag inte var gränsen för passivhus går i termer av kWh/m2, men det är skillnad på om du bygger i Kiruna eller i Malmö :D

Men oavsett så.
    Det du "behöver" för passivhus, som kan påverka annat, är främst tjocka ytterväggar.

Jag har sett att en del bygger två väggar och blåser in lösull emellan, för att minimera köldbryggor. Det låter klokt i teorin, har dock ingen praktiskt erfarenhet av det.

Gällande fönster så är ju lågt U-värde en förutsättning. Dock med risk för kondens då fönstren släpper igenom för lite värme.

Inför vårat bygge räknade jag på att uppgradera från "standardfönster) 1.1 i U-värde till 0.9. Rent ekonomiskt är det lång återbetalningstid, typ 15-20 år för oss (beror på uppvärmningskälla och energipris).

Mycket isolering i tak ska ni givetvis ha. Vanligt idag är väl 400-500 mm lösull, sett några passivhus som kör 600 mm.

• Laddar…
  3. G
    Medlem · Uppsala · 125 inlägg

Gukken

Medlem
    Jag kan inte specificera något om kostnaden men jag har ändå en del erfarenhet av passivhusbyggen.
    Jag skulle vilja påstå att lufttätheten är viktigare än isoleringstjockleken eller U-värdet på byggnadens olika delar. Luftläkage som drar med sig värme (och fukt) är ingen höjdare när man vill nå passivhusstandard. I och med detta så bör man ha en installationszon i ytterväggarna. Punktera det lufttäta skalet på så få ställen som möjligt. Det finns speciella manshetter för detta (för elslangar t.ex). Tejpa alla skarvar på det lufttäta skalet med omsorg. Det svåraste med detta är väll egentligen att få entreprenören att fatta detta.
    Om du tar en sektionsritning av huset så ska du kunna rita det lufttäta lagret av huset utan avbrott någonstans.

Fönster och dörrar bör ha trippla tätningslister.

Ventilationen bör vara ett FTX-system som återanvänder den goda värmen.

Ta bort eller minska köldbryggor

4. G
    Medlem · Uppsala · 125 inlägg

Gukken

Medlem
    Jo, och glöm inte att förenkla byggvolymerna. Med detta menar jag att man ska ha så lite ytterväggar som möjligt. Ta bort takkupor, burspråk osv osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.