4 398 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
Kostnad för material till avlopp?
Detta beror väldigt mycket på dina förutsättningar!
* Har du tillstånd? Vad säger det?
* Är det ett enskilt avlopp? Eller kan du ansluta till kommunalt?
* Om det är enskilt vilken skyddsnivå liker din fastighet inom?
* Hur ser dina omgivningar ut? Ytor? berggrund? Vattentäkter?
* Har du tillstånd? Vad säger det?
* Är det ett enskilt avlopp? Eller kan du ansluta till kommunalt?
* Om det är enskilt vilken skyddsnivå liker din fastighet inom?
* Hur ser dina omgivningar ut? Ytor? berggrund? Vattentäkter?
Inte kommit så långt än.Entreprenören skrev:
Enskilt avlopp kommer det vara.
Huset är mitt ute i skogen så att säga. Inga andra fastighter på 500m.
Det är ganska fritt för min egen del hur jag ska göra. Mycket berg på tomten så ev kan jag lägga avlopp en bit bort på min brors mark och ordna med servitut.
Kommer borra efter vatten någonstans i närheten när jag vet var jag placerar avloppet.
Om skyddsnivån är "normal" så kan man tänka sig den billigaste lösningen dvs en infitration, djupet ner till berggrunden kan sätta P för det. Om berggrund finns mindre än ca en meter från schaktbotten får man uppgradera till en markbädd.
Personligen anlägger jag nästan helt uteslutande modulinfiltrationer/markbäddar från FANN www.fann.se Dessa har en väldigt hög reningsgrad och livslängd. Det går åt betydligt mindre material och ytan blir mindre, det leder i sin tur till mindre schaktarbete. Ett paket för WC+BDT kostar ungefär 30 000 kr, räkna med att rör och stenmaterial tillommer med ungefär 5000 kr, så totalt 35 000 kr ink moms. Eventuell utloppsbrunn eller pumbrunn tillkommer.
MEN det finns massor med olika system och tillverkare, priserna varierar osv, detta var bara ett exempel.
Personligen anlägger jag nästan helt uteslutande modulinfiltrationer/markbäddar från FANN www.fann.se Dessa har en väldigt hög reningsgrad och livslängd. Det går åt betydligt mindre material och ytan blir mindre, det leder i sin tur till mindre schaktarbete. Ett paket för WC+BDT kostar ungefär 30 000 kr, räkna med att rör och stenmaterial tillommer med ungefär 5000 kr, så totalt 35 000 kr ink moms. Eventuell utloppsbrunn eller pumbrunn tillkommer.
MEN det finns massor med olika system och tillverkare, priserna varierar osv, detta var bara ett exempel.
Redigerat:
Tack tack. Ett ca pris precis vad jag behöver.Entreprenören skrev:Om skyddsnivån är "normal" så kan man tänka sig den billigaste lösningen dvs en infitration, djupet ner till berggrunden kan sätta P för det. Om berggrund finns mindre än ca en meter från schaktbotten får man uppgradera till en markbädd.
Vill ha kvalitet och beprövade grejer.
Bra filmer på deras sida
http://www.youtube.com/watch?v=w-hQ4SMCY4M&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=nmGmlQ5RaR8&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/user/FANNVATEKNIK#p/a/u/2/tlZz-yBjtM8
Redigerat:
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
Nja. Det beror som sagt på vad kommunen (Miljökontoret) säger och hur förhållandena ser ut på plats. Har du otur med markförhållandena kan du inte lägga infiltration utan du får ta till markbädd eller minireningsverk, och då springer det iväg... räkna med 75 kak eller så, och bli glatt överraskad när det kostar mindre.
Jag har flera valmöjlighter så infiltration ska jag ha. Går det inte att ha på min tomt just så har jag mark runt i kring som går att använda. Borde inte vara ett problem att hitta rätt jord och mark.drainsniffer skrev:Nja. Det beror som sagt på vad kommunen (Miljökontoret) säger och hur förhållandena ser ut på plats. Har du otur med markförhållandena kan du inte lägga infiltration utan du får ta till markbädd eller minireningsverk, och då springer det iväg... räkna med 75 kak eller så, och bli glatt överraskad när det kostar mindre.
Lånar tråden lite..då jag också är ute efter prisuppgifter men av lite annat slag...
Kommunen förordar Baga Easy "minireningsverk" + infiltration. All utrustning för minireningsverket har jag redan pris på, vad jag undrar är om någon vet på ett ungefär vad själva grävjobbet kostar? Har frågat några schaktfirmor som jobbar med just BAGA men ingen vill svara eftersom de inte kommer att få göra jobbet. LB-hus utför grävningen och när jag får pris av dem vill jag ju gärna veta om det är någorlunda rimligt...
Vad som behövs göras är följande...Gräva ner själva minireningsverket, gräva schakt för rörläggning från minireningsverket (schakten dit ingår i huspris), Bygga en infiltrationsbädd delvisovan jord (högt grundvatten), infiltrationsbädden skall vara 2x10m, och bestå av 50cm grus, 20cm singel. Ovanpå biomodulen som ligger ovananå infiltrationsbädden lägger man sedan fiberduk + 50cm grus så det bildas en kulle. Fiberduken ingår i paketpris... Sen ska det väl till nån elektriker också antar jag...
Följande priser gäller
Grävmaskin 1000kr/h
Grus 340kr/ton (inkl transport och utläggning)
singel 340kr/ton (som ovan)
Någon som vet hur långt tid det tar att göra detta, klara man det på en arbetsdag?
Kommunen förordar Baga Easy "minireningsverk" + infiltration. All utrustning för minireningsverket har jag redan pris på, vad jag undrar är om någon vet på ett ungefär vad själva grävjobbet kostar? Har frågat några schaktfirmor som jobbar med just BAGA men ingen vill svara eftersom de inte kommer att få göra jobbet. LB-hus utför grävningen och när jag får pris av dem vill jag ju gärna veta om det är någorlunda rimligt...
Vad som behövs göras är följande...Gräva ner själva minireningsverket, gräva schakt för rörläggning från minireningsverket (schakten dit ingår i huspris), Bygga en infiltrationsbädd delvisovan jord (högt grundvatten), infiltrationsbädden skall vara 2x10m, och bestå av 50cm grus, 20cm singel. Ovanpå biomodulen som ligger ovananå infiltrationsbädden lägger man sedan fiberduk + 50cm grus så det bildas en kulle. Fiberduken ingår i paketpris... Sen ska det väl till nån elektriker också antar jag...
Följande priser gäller
Grävmaskin 1000kr/h
Grus 340kr/ton (inkl transport och utläggning)
singel 340kr/ton (som ovan)
Någon som vet hur långt tid det tar att göra detta, klara man det på en arbetsdag?
Jag hade ett Baga Easy i förra huset. Jag tyckte det var jobbigt, för man ska ta ph-test med jämna mellanrum, och även kolla funktionen på reningsverket ett par gånger per år. Så kostar det en del med flockningsmedel som vi fick fylla ett par gånger per år. Jag tycker avlopp skall vara så underhållsfria som möjligt och dessutom så ekonomiska som det går när de väl ligger i jorden. Nästa gång blir det sluten tank till wc och infiltration till BDT:n.
Liknande trådar
-
Rimlig kostnad för material till installation av kamin?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad är rimlig materialkostnad för badrum med våtmatta
Badrum -
Uppskatta kostnad (material/arbete) för carport 1984
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Material kostnad för renovering av ett lite badrum (3.3 m2)
Badrum -
Arbets respektive Materialkostnad för hus.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.