Byggahus.se
Sådär kan man inte räkna. Om markentrepenören har offererat 100 000 kr, och TE har ett normalt påslag på 15% så är den kalkylerade kostanaden 115 000 för kunden. Om sedan markentr. lägger på 100% (lätt att räkna så) då blir kostnaden till kund efter TE påslag 230 000kr, dvs ett överskidande med 100%.

Och självklart är det inte "bara att pynta".

Min poäng var att som i ditt exempel går då 30' till TE istället för 15' som kalkylerat. Och det för att ME har behövt spränga en extra gång eller använda mera fyllnadsmassor. Frågan är om TE gjort sig förtjänt av de extra 15 tusenlapparna som kunden måste betala?

Jag vill långt i efterhand tacka alla för de svar jag fick i ärendet. Utkomsten blev att vi förhandlade ner summan något så tillvida som vissa skrev ovan här att hustillverkaren alltid lägger på 15% på det som går via dom (och eftersom det var totalentrepenad så gick ju allt via dem) och vi fick dem att gå ner i tillägg på den summan som blev utöver den summan de redan lovat var väl tilltagen! Jag vet inte om vi hade kunnat hänvisa till ABS09 men i den situation som vi var vågade vi inte göra något som skulle försena bygget, diskuterade detta mycket hemma. Vi har nu flyttat in i huset, men jag får erkänna att detta fortfarande ligger och gnager och jag inte riktigt kan komma över det :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.