Byggahus.se

kostnad för luft-vatten värmepump?

1. M
    Medlem Nivå 1
    har planer på att sätta in en luftpump till nästa år men funderar lite på en luftvatten pump istället för en luft-luft, men har inte hittat några priser! någon som har några ungefärliga priser? jag har nu vattenburet system

tacksam för svar

2. H
    Medlem Nivå 5

Re: kostnad för luft-vatten värmepump?

http://www.nibe.se/vvs/produkter/uvp/uvp.htm
    där finns även riktpriser.
    Jag har just själv köpt en Nibe fighter 2020 på 10 kW och en elpanna VVM300 för att anskluta till denna.
    jag ska ha detta i mitt nybygda garage för att ev. ansluta till huset via kulvert sedan.
    Båda anheterna kostade ca 70.000:-.

mvh/
    Maattias

3. M
    Medlem Nivå 7
    Installerat och klart brukar ligga på 90-100 inkl elpanna.

4. P
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!

Har precis idag fått min Luft/Vatten installerad. Med demontering av det gamla åbäket, oljepanna och separat elpanna samt tankdemontering så kostade det 105000:- ganska exakt

Dyrt eller billigt, döm själv :)

Mvh Patrik

5. O
    Medlem Nivå 1
    Vad blev det för anläggning Paco?

En installation kan gå på allt mellan 60 000-120 000. Beror på märke, installatör, förutsättningar mm.

Har man en befintlig panna och kan/vill använda den kan det bli billigare än så också.

6. K
    Medlem Nivå 7
    Utan att vi behöver göra det - av rent intresse: Är det möjligt att slänga på en luft-vattenvärmepump på en vanlig acktank och ladda indirekt ex via två solslingor? Eller värmer man vattnet direkt?

7. N
    Medlem Nivå 1
    Är du lite händig kan du bygga den själv för en kostnad av ca 15000 kr. Beror lite vad för framledningstemp som önskas.Det idella är golvvärme,då man bara behöver ca 30-35 grader i framledningstemp.

8. SDJ
    Allvetare Nivå 2
    Detta får du gärna utveckla.
    Sätta vvx på en luft/luft? eller?

/Jesper

9. N
    Medlem Nivå 1
    Ja exakt.luft-luft

10. B
    Medlem Nivå 1
    Det går utmärkt Man värmer normalt vattnet direkt, kan använda slingor men tappar då lite i temperatur. För att få V V använder man en slinga i tanken normalt dubbel vilket då ger mycket bra V V tillgång. Man kan köra solvärme parallellt och styra den i kombination med Värmepumpen.