Byggahus.se
A AndersS skrev:
Är ju inte helt gratis, men visst som enda alternativ, urklipp från Nyteknik.se.
[bild]
är det skatten som trycker upp priset i Sverige

Var det inte staten som lovade alla svenskar som ville ha fiber inom några år jag minns inte helt hur det var

• Gilla
1
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:

Var det inte staten som lovade alla svenskar som ville ha fiber inom några år jag minns inte helt hur det var
staten har lovat att minst 90 % ska ha fiber eller fast bredband med viss hastighet..
Detta subventioneras med skattemedel...

Borde vara klart snart då

• Gilla
  • Haha
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
Nä det Ygeman som leder detta..
Han kan tråka ut en gråsten...

AXS
Maskintok skrev:
jag skulle aldrig godta något sådant..
Jag hade nysådd vall när kommunen ville gräva fiber... jo jo sa jag..
40.000 kr för att ersätta vallen och ni kör hit matjorden och byter ut 50 x 50 m med jord..
Annars blir det inget..

De gav fan i att lägga fibern över min mark..
Nu har grannarna billigare avtal med trådlös lösning.. Så jag vet inte jag.. om det är så lyckat varje gång med fiber.... Jag har inget av dessa..
40kkr låter som en väldigt stor yta.
Varför skulle de byta jord, det låter ju helt befängt.

M maria01 skrev:

Det är ett marknadenpris som sätts av leverantör Starlink/Elon Musk.
Finns ingen speciell beskattning av de här tjänsterna/produkterna än den moms som betalas.
Eller har jag missförstått frågan?

Länkar är definitivt en realistisk lösning. Det är inte bara fiber som kan ge vettig prestanda.

M maria01 skrev:
Jo, det är klart så långt att 95% har eller kan få bredband.
Har lagt in den staristiken i en annan tråd men du hittar den hos PTS
Tyvärr verkar nu många driva politik i flera trådar så att ställda sakfrågor försvinner.

• Gilla
antett och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä det Ygeman som leder detta..
Han kan tråka ut en gråsten...
Snälla, skulle vara skönt att slippa kommentarer med politisk åsikter och istället fokusera på sakfrågan.
Starta gärna en tråd som diskutetar politik.

• Gilla
crappyusrname och 5 till
  • Laddar…
R
jonas.o jonas.skeppstedt skrev:
Hej, StarLink kanske kan vara ett alternativ att vänta på. Ser ut att vara på väg nästa år.

Lycka till!

mvh
Jonas

[länk]
Starlink kan definitivt vara ett alternativ om allt annat misslyckas. Det hänger förstås på att inte så många andra i området hamnar i samma situation och därmed också väljer att koppla upp sig den vägen. Det är trots allt ett delat medium precis som det mobila nätet. Det höga priset kan nog hjälpa till med den biten ;)

• Gilla
maria01
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
40kkr låter som en väldigt stor yta.
Varför skulle de byta jord, det låter ju helt befängt.
oj oj oj du har så dålig koll..
klart att de ska byta ut jorden.. har man grävt i åker jord och blandar den med lera och sten så blir det sämre tillväxt om ens någon alls..

40.000 kr är ett minimum för plöja, harva, så och gödsla, välta.
dieseln kostar och timmarna man suttit där..

Men ni tror väl att det bara duger att rätta till på platsen... näpp hela vallen skall brytas upp och göras om..

• Gilla
maria01
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Jo, det är klart så långt att 95% har eller kan få bredband.
Har lagt in den staristiken i en annan tråd men du hittar den hos PTS
Tyvärr verkar nu många driva politik i flera trådar så att ställda sakfrågor försvinner.
Uppföljning av regeringens bredbandsstrategi 2021 - delrapport PTS-ER-2021:20 | PTS
https://www.pts.se/sv/dokument/rapp...andsstrategi-2021---delrapport-pts-er-202120/

R
Maskintok skrev:
Är ingen jävla mänsklig rättighet att ha fiber..
I Sverige är det snudd på det.

Jag tycker i denna fråga ganska motsatt dig. Det borde inte vara möjligt att hindra förläggning av samhällsviktig infrastruktur (vilket fiber borde klassas som) om det inte finns synnerliga skäl till det.

Jag tror inte heller att tanten kan stoppa det om man går via ledningsrätt, och då har det bara slösats pengar i onödan.

• Gilla
SWE421 och 5 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Snälla, skulle vara skönt att slippa kommentarer med politisk åsikter och istället fokusera på sakfrågan.
Starta gärna en tråd som diskutetar politik.
konstigt att man frågar i tråden..
Sedan när man svarar över den politiker som fått kritik för att regeringens mål 2025 inte verkar hålla... Skulle vara något pip..
denne herre har inte lyckats någon gång på någon position.... Eller hur?
Och anser du det så är du sosse...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.