22 801 läst · 148 svar
23k läst
148 svar
Kostnad för ledningsrätt?
Om nu elservis är förlagd på samma ställe är det ju någon som uppenbarligen har ledningsrätt för den delen - vad säger den ledningsrätten? Möjligt att göra en uppgörelse med elnätleverantören att dom gör "underhåll" på sin ledning och gräver ned kabnalisation?M Maledictus skrev:
I värsta fall får du väl beställa en uppsäkring av elservisen så dom måste förlägga en ny kabel från kabelskåpet - det har dom all rätt att göra med sin ledningsrätt ;-)
Efter att ha läst tråden och tokens vanliga offtopic-trams så är det min uppfattning också.M Manfreds skrev:Alltså, det är endast ledningshavaren som kan ansöka om ledningsrätten och ledningshavaren ska också enligt lag betala förrättningen (vid bildande, omprövning ser annorlunda ut). Fastighetsägare kan inte ställa krav på diverse extra kanaler etc detta måste vara en del av ledningsrätten, dvs för ett allmänt behov. Jag tror att tråden i stor utsträckning missar att ledningsrätten inte är för fastighetsägare.
Om TS vill själv lägga ner duct eller fiber behöver han ett servitut, men då kommer hans anslutningspunkt att vara ute i ett skåp där servitutet möter fiberbolagets nät och det är det få nätägare som godtar. Annars är det ledningsrätt och då är det endast nätägaren som kan ansöka om det.
Sen är det så att nästan alla nätägare nuförtiden ansöker om ledningsrätt, det är tex ett krav för att få landsbygdsstöd för fiber. Ledningsrätt får man också på 2 olika sätt, efter avtal med markägare, eller via förrättning, om markägaren vägrar avtal. LM handlägger alla inskickade avtal och det är inte heller billigt, men att driva det utan avtal via myndighetsbeslut kostar flerfalt. Men det är ofta några kvar på slutet när fibern redan är på plats som skall bråka om avtalet osv, och de kör vi över med förrättad ledningsrätt.
Sitter i styrelsen för fiberförening som byggt 86km och vi betalar inte en spänn till någon markägare. Är också själv markägare i området så jag ser båda sidor av processen.
/M
Nej, ledningsrätt är alltid via lantmäteri förrättning något som är dyrt och omständigt. Så det undviker man om det går.
Ledningsrätt är som Daniel 109 skriver endast möjligt att erhålla via en lantmäteriförrättning. Det du kallar för avtal är inte en ledningsrätt utan vad som kallas för ett avtalsservitut. Avtalsservitut behöver inte skrivas in i fastighetsregistret och det är således möjligt att upprätta diverse avtalsservitut som sen aldrig hanteras av lantmäteriet för att minska kostnaderna. Däremot är det i regel en god idé att se till så att även avtalsservitut blir inskrivna i fastighetsregistret, men det är inte nödvändigt eller ett krav.M Marcus-AA skrev:Sen är det så att nästan alla nätägare nuförtiden ansöker om ledningsrätt, det är tex ett krav för att få landsbygdsstöd för fiber. Ledningsrätt får man också på 2 olika sätt, efter avtal med markägare, eller via förrättning, om markägaren vägrar avtal. LM handlägger alla inskickade avtal och det är inte heller billigt, men att driva det utan avtal via myndighetsbeslut kostar flerfalt. Men det är ofta några kvar på slutet när fibern redan är på plats som skall bråka om avtalet osv, och de kör vi över med förrättad ledningsrätt.
Avtalsservitut är dock precis som du skriver i regel den bästa och smidigaste lösningen för samtliga parter. Men det är viktigt att hålla isär det olika begreppen, inte minst eftersom de olika rättsinstituten regleras genom olika lagar, för avtalsrättigheter gäller jordabalken och fastighetsbildningslagen och för ledningsrätter gäller ledningsrättslagen.
Redigerat:
Lantmäteriet kan bli ur dyrt som helst, de tar och fakturerar per timme. En föringen på Gotland råkade ut får att de byte handläggare flera gånger av olika skäl. Det gjorde att fakturan kom upp i miljonbelopp i stället för beräknade 100 000:- De bestred den och till slut fik de en förlikning, men det var inte roligt. När det gäller alternativ så förstår jag att ni inte kan gå runt, för ananrs vore det en lösning. En lösning kunde vara en radiolänk över de 180m. Dra el med fibern fram till närmaste punkt sätt upp en sändare. Sätt en mottagare på din sida. När det gäller internet, kolla med Net1 om de kan erbjuda något bättre än vad ni har. När det gäller damen, har hon fast telefoni kvar? Eller kör hon med mobil?
Kanske var otydlig. Ja, all ledningsrätt skapas genom ett förrättningsbeslut, men UNDERLAGET för det beslutet skiljer sig åt. Om ledningsägaren är ÖVERENS med markägaren så fattas beslutet enbart på inskickade avtal, efter kontroll av LM att det är rätt ägare, rätt placering etc. Det är inte heller billiigt, men ändå stor skillnad på att LM skall kalla en markägare till möte, föreslå ersättningsnivåer, etc. Ledningsrätt säker vi på precis ALLA sträckningar utom där det enbart är den egna fastighetens anslutning, så fort det ligger en annan fastighets anslutning MÅSTE vi söka ledningsrätt enligt Jordbruksverkets regler för stöd till bredbandsutbyggnad. Så vi har ett 50-tal avtal och 2-3 utan avtal som arbetas med just nu.F Falckman skrev:Ledningsrätt är som Daniel 109 skriver endast möjligt att erhålla via en lantmäteriförrättning. Det du kallar för avtal är inte en ledningsrätt utan vad som kallas för ett avtalsservitut. Avtalsservitut behöver inte skrivas in i fastighetsregistret och det är således möjligt att upprätta diverse avtalsservitut som sen aldrig hanteras av lantmäteriet för att minska kostnaderna. Däremot är det i regel en god idé att se till så att även avtalsservitut blir inskrivna i fastighetsregistret, men det är inte nödvändigt eller ett krav.
Avtalsservitut är dock precis som du skriver i regel den bästa och smidigaste lösningen för samtliga parter. Men det är viktigt att hålla isär det olika begreppen, inte minst eftersom de olika rättsinstituten regleras genom olika lagar, för avtalsrättigheter gäller jordabalken och fastighetsbildningslagen och för ledningsrätter gäller ledningsrättslagen.
Naturligtvis blandar jag inte ihop det med avtalsservitutm det är inte aktuellt.
/M
Du vet som vanligt inte vad du snackar om. Alla nyförläggningar sökes det ledningsrätt på, men ledningsägaren försöker normalt alltid komma överens med markägaren om ledningsrätten, då handläggningen blir så mycket billigare. Vattenfall tex betalar en bonus till markägaren om de får avtalen påskrivna. Alla nya fibernät skall ha ledningsrätt etc.D Daniel 109 skrev:
/M
Ser att detta var dåligt uttryckt, jag omformulerar mig. Ledningsrättsförättningsbeslutet (!) kan fattas på olika grunder, antingen med inskickade avtal, eller via en fullständig förättningsprocess där LM kallar markägaren, utreder och föreslår ersättningsnivåer och till slut beslutar, normalt utan att beakta markägarens eventuella invändningar.M Marcus-AA skrev:
/M
Ja men då förstår jag vad du menar och där har du så klart rätt i att det går att avtala bort vissa bestämmelser enligt 14§ LL, vilket i regel kan ge en smidigare och billigare förrättning.M Marcus-AA skrev:Ser att detta var dåligt uttryckt, jag omformulerar mig. Ledningsrättsförättningsbeslutet (!) kan fattas på olika grunder, antingen med inskickade avtal, eller via en fullständig förättningsprocess där LM kallar markägaren, utreder och föreslår ersättningsnivåer och till slut beslutar, normalt utan att beakta markägarens eventuella invändningar.
/M
Det stämmer säkerligen, men det är ju inte nödvändigt att erhålla bidrag från jordbruksverket, så det går ju att lösa på annat sätt. T.ex. gillar Vattenfall att säkra sina ledningar med avtalsservitut i den mån det är möjligt. Men det är säkerligen en bättre idé rent ekonomiskt att få bidrag för bredbandsutbyggnad, det törs jag inte uttala mig om. Däremot är det möjligt att säkra ledningar antingen via ledningsrätt eller avtalsservitut, vilket jag först trodde du syftade på.M Marcus-AA skrev:
Redigerat:
Lite udda att du total dissar mig men inte Marcus som håller med mig. Jag vill nog påstå att jag i allmänhet har bra koll på det jag kommenterar.M Marcus-AA skrev:Du vet som vanligt inte vad du snackar om. Alla nyförläggningar sökes det ledningsrätt på, men ledningsägaren försöker normalt alltid komma överens med markägaren om ledningsrätten, då handläggningen blir så mycket billigare. Vattenfall tex betalar en bonus till markägaren om de får avtalen påskrivna. Alla nya fibernät skall ha ledningsrätt etc.
/M
Liknande trådar
-
Kostnad ESDEC förstärkningsskruv
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Faktura 15 ggr högre än kostnadsförslaget...
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Slippa kostnader för tillval, tips?
Hustillverkare -
Kostnad för energi per år för mekanisk frånluft?
Ventilation -
Tolkning av kostnadsberäkning för fjärrvärme
Fjärrvärme & Gas