Byggahus.se

Kostnad för golvläggnig

1. H
    Medlem · 222 inlägg

Hoffsan

Medlem
    Hej e det någon som har lite prisuppgifter på vad det kostar att få tex parkettgolv lagt i ett hus på ca 150 kvm?

2. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Re: Kostnad för golvläggnig

120-200 kr/m2 + underarbete + lister får du nog vara beredd att betala en golvfirma "vitt"

3. ByggPutte
    Medlem · 1 348 inlägg

Har Du köpt golvet själv?
    Annars skulle jag tro att tim priset blir dyrare.

Mvh Putte

4. D
    Medlem · Västra Götalamd · 56 inlägg

Dantotsu

Medlem

Ett annat sätt att räkna på är:

Golv + arbetstid + underarbete

tex.

- 150 kvm billig ekparkett x 200kr/kvm =  30 000kr
    - Foam alt. grålumppapp 150kvm x 10kr/kvm = 1500kr
    - Arbetstid läggning, ca 30-40 timmar = 12900 - 17200kr (timpris 430kr inkl. moms)
    - Kostnad för underarbete + mertid (väntetid osv.)

Summa: 44400 - 48700 + underarbete (spackling mm)

OBS!
    Arbetstiden 30-40 timmar baserar jag på egna erfarenheter, varit i branschen.
    Är det stora fina ytor kan en parkettläggare lägga ca 100kvm på 8 tim, men oftast så är det kanske 4-6 sovrum + vardagsrum, hall och kök. Och då tar det längre tid, kanske 40-50 kvm/8 tim. Så visst, det kan gå på 3 dagar (24 tim) men det kan också ta 5 dgr, 40 timmar. För att vara 100% säker bör du be om ett fast pris. Får du fast pris så brukar inte kostnaden för underarbete ligga med i det.

Sen kan man alltid diskutera om du skall köpa golvet själv eller ta det via en firma. Det är lättare att få tag i en parkettläggare om han får sälja golvet till dig också. Detta givetvis för att han tjänar lite pengar på det också.

Tips, ta in några offerter och jämför.

Lycka till!

5. S
    Medlem · 48 inlägg

snabela

Medlem

Jag gjorde förarbete genom att se till att undergolver var ok. Sen kom det en kille och lade ekbitar (16mm tjocka), en och en i det mönster vi ville ha. Han limmade det direkt på gransponten. Sedan slipning och olja och vax. Det hela kostade 750 SEK + moms per kvm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.