Byggahus.se

Kostnad för garage.

1. T
    Medlem Nivå 7
    glespanelen behöver väl inte spika så tätt i avstånd? eller kör man cc60 där med eller nåt för ytterpanelen?

2. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Ja cc60 är det normala.

3. T
    Medlem Nivå 7
    att räkna råspont i meter? de va lite jobbigt, tips på hur?

4. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Räkna på 8,33m/m2
    Sen blir det alltid lite spill, men då har du ett hum iaf. :)

• Laddar…
  5. L
    Medlem Nivå 7
    Ja om det är 120mm, och ca 12m/m2 om det är 95mm :)

• Laddar…
  6. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Precis, det glömde jag nämna :)

• Laddar…
  7. T
    Medlem Nivå 7
    har jag räknar rätt tro, så enbart cellplast kommer 20 för en platta på 11.4x7.8m eller har jag räknat fel?

8. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Jag får det till 247skivor (1200x600x10) lite snabbt räknat.
    Detta med 200mm cellplast.

Så strax under 12000:- om man räknar på Byggmax priser.

9. T
    Medlem Nivå 7
    räcker med två varv alltså, räknade på tre jag. =)

10. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    200mm är nog relativt vanligt i garage, jag har visserligen inte mer än 145mm i väggarna.
    Har mellan 12 och 15 grader på vintern.

11. T
    Medlem Nivå 7
    jag gissar att man kan få grunden billigare, framförallt om man gör den själv. men tänkte, en grund på 11.4x7.8m. Isolerad, golvvärmeslingor med fördelare, schaktning och singling ingår. 120tkr, dyrt eller ett ok pris? om man kan tänka sig leja ut det.=

12. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    120':- utan att lyfta ett finger?
    Låter väl helt ok. :)

13. T
    Medlem Nivå 7
    ja, fattar som hela plattan och schaktning, däremot får jag väl schakta nån gång i framtiden för infart och grusplan osv, men nu lägger jag bara fokus på garaget. =), däremot ingick inte grävning för vatten och avlopp men behöver jag inte i ett garage tror jag =)

14. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Beroende på avstånd till nuvarande vatten så kan du ju alltid peta in en PEM-slang in under och upp i plattan. Golvbrunn är väl inte helt fel heller om garaget ska användas till vardagsbilen.
    Jag drog in slang och gjöt in en golvbrunn som mynnar ut i diket bredvid garaget.
    När vi sedan installerade bergvärme så blev det kulvert ut till garaget med värme och kallt och varmt vatten.
    PEM-slangen lades ner i samma schakt och fått kanske bli nätverkskabelrör på sikt. :)

15. T
    Medlem Nivå 7
    med tanke på att förra hösten grävde dem för avlopp vid tomtgränsen till ett annat hus , så jag ser typ tre pinnar i diket som jag får lov att anpassa min infart efter också ;) så de är väl inte så många meter.
    Och de där med slangar in kommer bli en del om man tänker på nätverk ;) Men får se, bara mina planer och slangar när det gäller elen så är jag nöjd. och de där med bil, jag är lite sån där, inte allt för kräsen, så kan nog ha en slit och slängbil när det är dåligt väder och vinter och en finbil i fint väder om man tänker på in och ut ofta. ;) Får se hur de ser ut, ska höra mig för lite, sen möjligen få lite mer detaljer på saken. =)

• Laddar…