13 670 läst · 9 svar
14k läst
9 svar
Kostnad för bygglov och kvalitetsansvarig vid rivande av bärande vägg
Hej,
Vi har beställt och fått konstruktionsritningar och beräkningar av en konstruktör och arkitekt för att riva och växla av en 4 meter bärande vägg men järnbalk i en vanlig 1 1/2 plansvilla. Vi är nöjda med resultatet och för detta betalade vi 2500 kr. Konstruktören ordnade även bygglov vilket vi nu har fått. Nu är det även så att man ska utse en kvalitetsansvarig för detta projekt och jag blev väldigt förvånad när jag kontaktade en sådan jag fått på rekommendation som menade att han ska ha mellan 5.000 och10.000 (beroende på hur många timmar han kommer lägga ner sa han) för att kontrollera en såpass förhållandevis enkel konstruktion.
Är det ett rimligt pris vi fått ? Jag tycker det låter dyrt....
Vi har beställt och fått konstruktionsritningar och beräkningar av en konstruktör och arkitekt för att riva och växla av en 4 meter bärande vägg men järnbalk i en vanlig 1 1/2 plansvilla. Vi är nöjda med resultatet och för detta betalade vi 2500 kr. Konstruktören ordnade även bygglov vilket vi nu har fått. Nu är det även så att man ska utse en kvalitetsansvarig för detta projekt och jag blev väldigt förvånad när jag kontaktade en sådan jag fått på rekommendation som menade att han ska ha mellan 5.000 och10.000 (beroende på hur många timmar han kommer lägga ner sa han) för att kontrollera en såpass förhållandevis enkel konstruktion.
Är det ett rimligt pris vi fått ? Jag tycker det låter dyrt....
Nya regler gällande KA. Kolla Boverkets regler. Du får inte längre vara KA själv. men det finns alternativ. Kolla!
Lycka till! Johan
Lycka till! Johan
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
!?!?!
5000-10.000 för att överse en vägg?! Låter som ett grymt skämt. Är det sant?! Saknar ord. 10.000 för att åka ut en till två ggr och kolla läget och skriva på några papper.
Kvalitetsansvariga blev plötsligt långt rikare med de nya reglerna. Eller missar jag något? Låter ju fullständigt sjukt.
Vi gav 14.000 för kvalitetsansvarige för hela husbygget för två år sen. Och nu 10k för en j***a vägg?!
Är det så, då är det som jag sagt tidigare, lagar och regler kommer förstöra husbyggandet och bostadsbyggandet i landet. Och folk undrar varför huspriser går upp.
5000-10.000 för att överse en vägg?! Låter som ett grymt skämt. Är det sant?! Saknar ord. 10.000 för att åka ut en till två ggr och kolla läget och skriva på några papper.
Kvalitetsansvariga blev plötsligt långt rikare med de nya reglerna. Eller missar jag något? Låter ju fullständigt sjukt.
Vi gav 14.000 för kvalitetsansvarige för hela husbygget för två år sen. Och nu 10k för en j***a vägg?!
Är det så, då är det som jag sagt tidigare, lagar och regler kommer förstöra husbyggandet och bostadsbyggandet i landet. Och folk undrar varför huspriser går upp.
Yep! Sjukt va?
Lagen måste kompletteras med en mer differentierad tolkning till vad/vilka jobb, som kräver licencierad-KA, innan den är rättvis/fungerande.
Typisk tjänstemanna-skrivbordsprodukt. (Inget jag tycker, utan så det är!, som med alla nya lagar.)
Antar att även tjänstemän ser på fuskbyggarna. Men vad f...? Skulle det inte vara bättre att inrikta sej på dessa än på köparna?? (Vad vet jag?..)
Ha det! Johan!
(Ju fler som blir upprörda, desto snabbare ändring!)
P.s. Ska snabbt skaffa licens! Grova pengar att hämta.... enkelt!! (Kanske skämt..Kanske inte...)
Lagen måste kompletteras med en mer differentierad tolkning till vad/vilka jobb, som kräver licencierad-KA, innan den är rättvis/fungerande.
Typisk tjänstemanna-skrivbordsprodukt. (Inget jag tycker, utan så det är!, som med alla nya lagar.)
Antar att även tjänstemän ser på fuskbyggarna. Men vad f...? Skulle det inte vara bättre att inrikta sej på dessa än på köparna?? (Vad vet jag?..)
Ha det! Johan!
(Ju fler som blir upprörda, desto snabbare ändring!)
P.s. Ska snabbt skaffa licens! Grova pengar att hämta.... enkelt!! (Kanske skämt..Kanske inte...)
Nu kontaktade jag bara en random gubbe med KA certifiering som förmodligen bara drog till med ett överpris av någon anledning. Går säkert att hitta vettigare personer om man pratar med ett par stycken. Men det är helt klart att vi inte missförstod varandra, uppdraget gällde KA för en helt vanlig av växling av 4 meter bärande vägg i ett vardagsrum och för det ville han ha mellan 5.000 och 10.000. Ringde dagen efter och avbokade mötet... Måhanda att certifierade KA kan utnyttja situationen på kort sikt men enligt ekonomins lagar kommer en initial obalans kommer korrigeras relativt snabbt...
Åfan... jag som trodde att varje byggarbetare fick tjänstgöra en vecka på ett departiment och skriva bra lagar .Korp-Johan skrev:
Liknande trådar
-
Bygga egen lekstuga - steg för steg, kostnad, bygglov
Artikelkommentarer -
Rimlig kostnad för ändrat bygglov till fritidshus?
Bygglov -
Kostnad för offert och bygglovsritning
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Kostnad för prövning i bygglovs- och tillsynsnämnden
Bygglov -
Kostnad för bygglovs- och konstruktionsritningar (tillbyggnad)
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design